LähiTapiola alkaa ohjaamaan asiakkaitaan puhelimitse oikeiden terveydenhoitopalveluiden pariin

LähiTapiola laajentaa toimintaansa terveys- ja hyvinvointipalveluihin. LähiTapiola luo uuden valtakunnallisen toimintamallin, joka lyhentää terveyspalveluiden hoitoketjuja ja muuttaa vakuutusyhtiön roolia. Käytännössä kyse on siitä, että LähiTapiola luo korvaustoimintaan liittyvän valtakunnallisen puhelinpalvelun, jossa terveydenhuollon asiantuntijat ohjaavat asiakkaat oikeaan hoitoon.

TerveysHelppi-nimisen puhelinpalvelun tarkoituksena on muuttaa alan perinteistä toimintatapaa. Päämääränä on se, että sairastuessaan asiakas ottaa ensin yhteyttä TerveysHelppi-puhelinpalveluun, josta asiakas ohjataan oikeaan hoitoon.

TerveysHelppi-puhelinpalvelua on testattu keväällä pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Nyt TerveysHelppi laajenee koko Suomeen. Syyskuussa toiminta laajentuu Savoon, Savo-Karjalaan, Keski-Suomeen, Hämeeseen, Päijät-Hämeeseen ja Pohjois-Suomeen. Marraskuussa TerveysHelppi laajenee myös muuhun Suomeen.

”TerveysHelpin tavoitteena on auttaa asiakkaitamme. Aiemmin vakuutusyhtiön toiminta rajoittui vain sairauden tai tapaturman jälkeisen korvausprosessin hoitamiseen. Asiakkaamme sairastuessa hän otti itse yhteyttä lääkäriin, ja lääkärissäkäynnin jälkeen hän haki vakuutusyhtiöltä korvauksia”, johtaja Veli-Matti Qvintus LähiTapiolasta kertoo.

Uusi palvelu on osa LähiTapiolan terveys- ja hyvinvointistrategian toteuttamista. Osana strategiaa LähiTapiola on hankkinut omistukseensa osuudet Pihlajalinna-Dextrasta sekä Diacorista. LähiTapiola ei rakenna omaa sairaalaa, vaan hoidon nopeuttaminen perustuu LähiTapiolan asiantuntemukseen sekä yhteistyöhön eturivin hoitolaitosten kanssa.

”Haluamme tehdä yhteistyötä paikallisten lääkäriasemien kanssa myös siksi, ettei asiakkaan tarvitse lähteä pääkaupunkiseudulle hoitoon, vaan hänet voidaan esimerkiksi leikata lähelle kotiaan”, Qvintus sanoo.

LähiTapiolalla on paljon tilastotietoa siitä, kuinka kauan asiakkaiden parantumiseen kuluu aikaa erilaisten operaatioiden jälkeen. Esimerkiksi olkapääleikkauksesta toipumiseen vaikuttavat mm. hoitoon pääsyn nopeus, hoitolaitos sekä hyvin hoidettu kuntoutus.

Palvelu on tarkoitettu LähiTapiolan korvausasiakkaille (vapaaehtoiset henkilövakuutukset), eli kyseessä ei ole kaikille avoin terveysneuvontapalvelu.

Jaa artikkeli

Lue myös

Ehdota Vuoden osuustoimintatekoa! 

Pian on aika jälleen nostaa esiin mitä puhuttelevaa on jokin osuuskunta, -pankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö äskettäin tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? Pellervon Päivässä 2. huhtikuuta 2025 tullaan julkistamaan toisen kerran Vuoden osuustoimintateko. 

Tilaa uutiskirje