Halpuuttaminen piristi S-ryhmän myyntiä

Suomen heikko taloudellinen tilanne ja kaupan alan yleinen kehitys laskivat S-ryhmän tammi–syyskuun myyntiä edellisvuoteen verrattuna. Myynti laski 3,9 prosenttia ja oli 8 009 miljoonaa euroa. 

S-ryhmän suurimman toimialan, eli päivittäistavarakaupan myynti Suomessa oli tammi–syyskuussa 4 857 miljoonaa euroa, jossa oli laskua edellisvuodesta vain 0,7 prosenttia. Halvemmat hinnat ovat tuoneet positiivista virettä marketkauppaan ja nostaneet samalla S-ryhmän myymän ruoan kotimaisuusastetta.

”Vuoden alussa aloitettu hintojen halpuuttaminen on nostanut ruokakaupan asiakasmääriä ja myyntivolyymeja huomattavasti. Olemme onnistuneet päivittäistavarakaupassa varsin hyvin, sillä myös euromääräinen myynti on kehittynyt koko alaa paremmin”, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä auto- ja autotarvikekauppa ovat lisänneet myyntiään noin prosentin edellisvuodesta. Hotellien ja ravintoloiden myynti oli 594 miljoonaa euroa, ja autokaupassa myyntiä kertyi 234 miljoonaa euroa. Autokauppaa harjoitetaan osassa S-ryhmän osuuskauppoja.

ABC-toimialalla kasvoi 2,0 prosenttia edellisvuodesta. Koko toimialan myynti oli tammi–syyskuussa 1 229 miljoonaa euroa, jossa on laskua edellisvuoteen 10,0 prosenttia. Toimialan myynnin laskun selittää S-ryhmän mukaan polttonesteiden edellistä vuotta alhaisempi hinta.

Käyttötavarakaupan myynti laski toimialan yleistä kehitystä mukaillen. Kokonaisuudessaan S-ryhmän käyttötavarakaupan myynti laski 7,3 prosenttia ja oli 888 miljoonaa euroa. 

Jaa artikkeli

Lue myös

Ehdota Vuoden osuustoimintatekoa! 

Pian on aika jälleen nostaa esiin mitä puhuttelevaa on jokin osuuskunta, -pankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö äskettäin tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? Pellervon Päivässä 2. huhtikuuta 2025 tullaan julkistamaan toisen kerran Vuoden osuustoimintateko. 

Tilaa uutiskirje