Valio on Suomen vastuullisin brändi – Kolme S-ryhmän brändiä kärkikymmenikössä

Suomalaiset pitävät Valiota Suomen vastuullisimpana brändinä jo 4. kerran peräkkäin pohjoismaiden laajimmassa tutkimuksessa, jossa selvitetään kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja nyt tänä vuonna myös Alankomaissa. Myös S-ryhmän brändit menestyivät tutkimuksessa.

Kuluttajien silmissä Valion ykköseksi vastuullisuusasioissa nostavat sen suhtautuminen eläimiin ja hyvä suhde kuluttajiin. Suomalaiset arvostavat nimittäin vastuullisuuden osa-alueista eniten hyvää huolenpitoa eläimistä sekä suomalaisten raaka-aineiden käyttöä.

Osuustoiminnallisista brändeistä tutkimuksess parhaan kymmenen joukkoon ovat päätyneet myös S-ryhmän Kotimaista (2.), S-market (3.) ja Prisma (9.) -brändit.

Sustainable Brand Index™ tutkii vuosittain kuluttajien näkemyksiä useiden satojen yritysten brändeistä; tänä vuonna tutkittiin yhteensä 837 brändiä, joista 143 Suomessa. Verkkokyselynä ja syvähaastatteluina toteutettavassa kyselyssä selvitetään 16-70 –vuotiaiden kansalaisten käsitystä siitä, miten vastuullisesti yritys toimii ympäristön suhteen, miten hyvin yritys kantaa sosiaalisen vastuunsa ja miten hyvin yritys täyttää toiminnalleen asetetut odotukset.

Jokaista tutkimukseen valittua brändiä arvioi vähintään noin 1000 henkilöä. Suomessa kyselyyn vastasi noin 8000 kuluttajaa. Tutkimukseen valitaan brändit mm. markkinaosuuden, liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yleisen tunnettuuden perusteella.

Vastuullisimmiksi valittujen brändien TOP 10 Suomessa 2017:

  1. Valio
  2. Kotimaista
  3. S-market
  4. Tesla
  5. Fazer
  6. Snellman
  7. Myllyn Paras
  8. K-market
  9. Prisma
  10. K-supermarket

Sustainable Brand Index™ on Pohjoismaiden laajin vastuullisuusnäkökohtiin keskittyvä bränditutkimus. Vuotuinen kyselytutkimus kattaa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan ja vuonna 2017 ensimmäisen kerran myös Alankomaiden isoimmat ja tunnetuimmat brändit.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje