S-ryhmä tuplasi aurinkovoimansa vuodessa

S-ryhmä on nostanut viimeisen vuoden aikana aurinkoenergian tuotantokapasiteettinsa kaksinkertaiseksi. Nyt aurinkopaneeleja on kaupparyhmän katoille asennettuna noin 70 000, mikä tekee ryhmästä selvästi Suomen suurimman aurinkosähkön tuottajan.

Aurinkopaneelien määrä nousee vielä vuoden loppuun mennessä 76 000:een. Tuolloin yli 130 toimipaikan katolle asennettujen paneelien kokonaiskapasiteetti on noin 23 000 kilowattia.

– Aurinkoisina päivinä joissakin myymälöissä voidaan jo koko sähköntarve kattaa aurinkosähköllä. Vuositasolla toimipaikkakohtainen tuotanto voi kattaa parhaimmillaan 20 prosenttia tarpeesta, toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta kertoo.

Aurinkovoiman tuotanto on suurimmillaan juuri silloin kuin kulutuskin on korkeimmalla, siis aurinkoisina kesäpäivinä, jolloin myymälöiden kylmälaitteet ja jäähdytys vievät paljon sähköä. Tänä vuonna tämä on näkynyt erityisesti kesäkuussa ja elokuussa, jolloin aurinkoisia päiviä on ollut paljon.

– Aurinkosähköjärjestelmien asentaminen jatkuu S-ryhmässä tulevina vuosina. Yhdessä tuulivoimatuotannon kanssa ne takaavat sen, että pääsemme tavoitteeseemme käyttää vain uusiutuvalla energialähteillä tuotettua sähköä vuoden 2030 jälkeen, Halonen linjaa.

Uusiutuvan energian tavoite on osa S-ryhmän viime keväänä hyväksymää Suomen kunnianhimoisinta ilmastolinjausta. Sen mukaan ryhmä on ilmastonegatiivinen oman toimintansa osalta vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin kaupparyhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin tuottaa sinne.

Jaa artikkeli

Lue myös

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.