S-ryhmä tuplasi aurinkovoimansa vuodessa

S-ryhmä on nostanut viimeisen vuoden aikana aurinkoenergian tuotantokapasiteettinsa kaksinkertaiseksi. Nyt aurinkopaneeleja on kaupparyhmän katoille asennettuna noin 70 000, mikä tekee ryhmästä selvästi Suomen suurimman aurinkosähkön tuottajan.

Aurinkopaneelien määrä nousee vielä vuoden loppuun mennessä 76 000:een. Tuolloin yli 130 toimipaikan katolle asennettujen paneelien kokonaiskapasiteetti on noin 23 000 kilowattia.

– Aurinkoisina päivinä joissakin myymälöissä voidaan jo koko sähköntarve kattaa aurinkosähköllä. Vuositasolla toimipaikkakohtainen tuotanto voi kattaa parhaimmillaan 20 prosenttia tarpeesta, toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta kertoo.

Aurinkovoiman tuotanto on suurimmillaan juuri silloin kuin kulutuskin on korkeimmalla, siis aurinkoisina kesäpäivinä, jolloin myymälöiden kylmälaitteet ja jäähdytys vievät paljon sähköä. Tänä vuonna tämä on näkynyt erityisesti kesäkuussa ja elokuussa, jolloin aurinkoisia päiviä on ollut paljon.

– Aurinkosähköjärjestelmien asentaminen jatkuu S-ryhmässä tulevina vuosina. Yhdessä tuulivoimatuotannon kanssa ne takaavat sen, että pääsemme tavoitteeseemme käyttää vain uusiutuvalla energialähteillä tuotettua sähköä vuoden 2030 jälkeen, Halonen linjaa.

Uusiutuvan energian tavoite on osa S-ryhmän viime keväänä hyväksymää Suomen kunnianhimoisinta ilmastolinjausta. Sen mukaan ryhmä on ilmastonegatiivinen oman toimintansa osalta vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin kaupparyhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin tuottaa sinne.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.