HKScan muuttaa kaikki pakkaukset kierrätettäviksi ja vähentää miljoonia kiloja muovia

HKScan uudistaa pakkauksensa entistä vastuullisemmiksi: viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä kaikki pakkaukset ovat kierrätyskelpoisia. Samalla yhtiö pienentää pakkausten hiilijalanjälkeä 20 prosenttia ja vähentää pakkausmuovin määrää 20 prosenttia vuodesta 2019. Kaikkiaan muovin käyttöä vähennetään miljoonia kiloja. 

– Kunnianhimoiset tavoitteemme tarkoittavat, että monien kuluttajille tuttujen brändituotteiden, kuten HK®, Kariniemen®, Scan® ja Rakvere®, pakkaukset uudistuvat lähivuosina. Tutkimme ja kokeilemme uusia pakkausmateriaaleja, vähennämme pakkausmateriaalin määrää ja varmistamme kierrätettävyyden, HKScanin pakkauskehityksestä vastaava johtaja Jalliina Järvinen-Teräsvuori kertoo.

Pakkausten tärkein tehtävä on jatkossakin suojata elintarvikkeita. Hyvä pakkaus on osa laadun ja tuoteturvallisuuden varmistamista. Toimiva pakkaus myös vähentää ruokahävikkiä.

– Pakkausten vastuullisuuden kehittäminen ei ole aina suoraviivaista työtä. Joskus uusi pakkausvaihtoehto saattaa esimerkiksi pienentää hiilijalanjälkeä, mutta samalla tehdä kierrättämisen vaikeammaksi. Omien tavoitteidemme lisäksi työtämme kirittävät kuluttajien odotukset, maakohtainen ja EU-lainsäädäntö sekä yritysten nousevat kierrätys- ja jätemaksut. Innovaatioita ja yhteistyötä tarvitaan, jotta pakkauksia voidaan kehittää aidosti vastuullisemmiksi, Järvinen-Teräsvuori haastaa.

Ympäristöystävällisillä pakkauksilla HKScan vastaa kuluttajien tarpeeseen tehdä vastuullisia valintoja ruokaostoksilla. HKScan huomioi pakkauskehityksessä useita näkökulmia. Tärkeimpien tavoitteiden – kierrätettävyyden, muovin vähentämisen ja hiilijalanjäljen pienentämisen – lisäksi valintoihin vaikuttavat muun muassa ruuan säilyvyys, pakkauksen toimivuus ja houkuttelevuus, materiaalin uusiutuvuus sekä pakkaus- ja kierrätyskustannukset.

Muovia vähennetty jo 1,5 miljoonaa kiloa

Yhtenä Itämeren alueen suurimmista ruokataloista HKScanin teoilla on vaikuttavuutta. Strategiansa mukaisesti HKScan kehittää koko arvoketjunsa vastuullisuutta. Yhtiö on vähentänyt pakkausmuovin määrää jo noin 1,5 miljoonaa kiloa vuodesta 2017 vuoteen 2019.

Vastuullisuus huomioidaan kaikissa pakkausuudistuksissa. Syyskuussa 2020 HKScan toi Suomessa kauppojen hyllyille HK-jauhelihat uusissa pussipakkauksissa, joissa muovia on 71 prosenttia vähemmän kuin perinteisissä rasiapakkauksissa. Niiden ansiosta pakkausmuovin määrä vähenee vuodessa noin 100 000 kiloa. Aiemmin tänä vuonna suurimmasta osasta HK-meetvurstipakkauksia muovin määrää vähennettiin 20 prosenttia. Vuonna 2019 Kariniemen rintafileiden annospakkauksista muovia onnistuttiin vähentämään 54 prosenttia perinteiseen rasiapakkaukseen verrattuna.

Vuonna 2019 yhtiö luopui kierrätykseen sopimattomien mustien muovirasioiden käytöstä brändituotteidensa pakkauksissa Suomessa ja Ruotsissa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.