Osuuskaupat PeeÄssä ja Varuboden-Osla Suomen innostavimmat työpaikat

Suomen innostavimmat työpaikat -kilpailun voittajat palkittiin nyt kuudetta kertaa. Tällä kertaa Eezy Spiritin henkilöstötutkimuskisa käytiin neljässä kategoriassa, joista S-ryhmään tuli kolme voittoa! Suurten yritysten (yli 1000 henkilöä) luokan ykköseksi ylsi Osuuskauppa PeeÄssä, keskisuurten (150-1000 henkilöä) sarjan voiton vei Varuboden-Osla Handelslag ja pienten yritysten (alle 150 henkilöä) kärkipaikan otti SOK:n enemmistöomistama North European Oil Trade Oy (NEOT Oy).

Osuuskauppa PeeÄssän työhteisötutkimuksen (TYT) kokonaistulos oli S-ryhmässä kaikkien aikojen paras. Suurten yritysten sarjassa top 10 -listalla komeilee liuta muitakin osuuskauppoja: Suur-Savo, KPO, Eepee, Keskimaa, PKO, Hämeenmaa, Arina ja Pirkanmaa.

Keskisuurten yritysten sarjan voittaja VBO sai seurakseen top 10 -listalle seuraavat osuuskaupat: Maakunta, Keula, Eekoo ja Satakunnan Ok.

S-ryhmän henkilöstökokemus huipputasolla

Eezy Spiritin toteuttamiin henkilöstötutkimuksiin vastasi kaikkiaan yli 150 000 oman alansa ammattilaista yli 200 yrityksestä.

– Vaikeasta koronavuodesta huolimatta yritysten yleinen tulostaso jatkoi nousuaan. S-ryhmän osuuskaupat ja SOK-yhtymä lukeutuvat koronavuoden onnistujiin, Business Development & Sales Director Jarmo Ruohonen Eezy Spirit Oy:stä summaa.

Koko S-ryhmän henkilöstökokemuksen taso on kehittynyt parempaan suuntaan jo viiden vuoden ajan. Vuonna 2020 S-ryhmän TYT-kokonaisindeksi nousi kaikkien aikojen korkeimpiin lukemiin. Myös vastausprosentti 88,2 % oli huippuhyvä.

– Erityisen hyviä arviointeja S-ryhmän henkilöstö antaa yrityksen kehittymisestä oikeaan suuntaan ja tulevaisuudennäkymistä. Henkilöstöllä on hyvin vahva luottamus johdon päätöksentekokykyyn. Yhteisten johtamislupausten myötä esimiestyöskentely saa varsin positiivista palautetta. Henkilöstö kokee myös oman työnsä merkityksellisyyden vahvistuneen, Ruohonen listaa kärkikokemuksia.

Monialaisuudesta ja ristiintyöskentelystä apua

Poikkeusvuonna S-ryhmän vahvuuksina nousivat esille sen monialaisuus ja nopea reagointikyky.

– Vuosi sitten hotellien ja ravintoloiden toimintamahdollisuudet hyytyivät hetkessä. Samaan aikaan marketkaupassa koettiin kaikkien aikojen kysyntäpiikki. Pystyimme koronakevään aikana tarjoamaan lomautusten sijaan korvaavaa työtä marketkaupan puolella kaikkiaan 3 200 s-ryhmäläiselle. Tästä operaatiosta olemme saaneet henkilöstöltä paljon kiitosta, SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula kertoo.

– Tämä kaikki onnistui nopeasti hyvällä ristiintyöskentelyn koordinoinnilla ja ennen kaikkea henkilöstön upean yhteishengen avulla. Haastava tilanne hitsasi porukoitamme entisestään yhteen ja vahvisti yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tekemisen meininkiä lähes mahdottomilta tuntuneiden asioiden edessä, Nikula kiittää.

Hän korostaa, kuinka poikkeustilanne vaatii henkilöstöltä yhä jaksamista ja luottoa tulevaan.

– Mennyt vuosi antoi meille vahvan pohjan selviytyä yhdessä jatkossakin.

Suomen innostavimmat työpaikat -kilpailun tulokset kokonaisuudessaan löydät: innostavimmat.fi

Lähde: S-ryhmä

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.