Atria on laajentanut vastuullisuusohjelmaansa tavoitteena koko arvoketjun ympäristövaikutusten ja hiilipäästöjen pienentäminen

Atria on asettanut tavoitteekseen olla vastuullisuuden edelläkävijä. Ilmastonmuutoksen takia Atrian tärkein tavoite tänään on hiilineutraali ruokaketju. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Atria on laajentanut vastuullisuusohjelmaansa, ja tavoitteena on koko arvoketjun ympäristövaikutusten ja hiilipäästöjen pienentäminen. Vastuullisuus on erottamaton osa Atrian strategiaa, liiketoimintaa ja jokapäiväistä työtä.

– Kunnianhimoinen tavoitteemme on olla vastuullisuuden edelläkävijä alallamme. Jotta saavutamme tämän tavoitteen, olemme päivittäneet ja laajentaneet vastuullisuusstrategiaamme koskemaan koko arvoketjua. Jatkossa kehitämme vastuullisuutta yhä enemmän yhteistyössä toimitusketjumme kumppanien kanssa. Mahdollistamme kestäviä valintoja kuluttajille ja asiakkaille sekä edistämme yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointia, kertoo Atrian vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

– Olemme sitoutuneet kansainväliseen Science Based Targets -ilmastoaloitteeseen (SBTi), jonka avulla vastuullistyömme sidotaan Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseen tavoitteeseen rajata maapallon keskilämpötilan nousu alle 1,5 astetta. Tämän sitoumuksen myötä koko Atrian tuotantoketju otetaan paremmin mukaan ilmastotyöhön ja saamme tieteellisen kansainvälisen viitekehyksen työllemme, sanoo Merja Leino.

– Avoimuus ja läpinäkyvyys on meille tärkeää. Haluamme antaa kuluttajille ja asiakkaille yhä tarkempaa tietoa toimintamme ympäristövaikutuksista ja eläinten hyvinvoinnista koko tuotantoketjussa, jatkaa Merja Leino.

Atria on viimevuosina panostanut vahvasti uusiutuvaan energiaan, eläinten hyvinvointiin ja tuotteiden hiilijalanjäljen laskentaan. Jo kymmenen vuotta sitten Atria toi kauppoihin tilajäljitettävät kanatuotteet ja sen jälkeen laajensi jäljitettävyyden myös possu- ja nautatuotteisiin. Atria on käynnistänyt aurinkosähköpuiston laajennushankkeen Nurmon tehtaan yhteyteen, ja toi ensimmäisenä maailmassa kana- ja possupakkauksiin tuotekohtaisen hiilijalanjälkimerkinnän.

Maapallo, ruoka ja ihmiset

Atria kehittää vastuullisuuttaan kolmen painopisteen kautta: Maapallo, Ruoka ja Ihmiset. Atria vastaa osaltaan aikamme isoihin haasteisiin, ja tekee työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Atria panostaa uusiutuvan energian ratkaisuihin, ja kiinnittää huomiota ihmisoikeuskysymyksiin. Eläinten hyvinvoinnista huolehditaan Atrian koko ruokaketjussa, todistetusti. Tuotteiden matka pellolta pöytään on täysin avoin ja läpinäkyvä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.