Osuuskunta Närpiön Vihannes tutustuttaa kasvisten vastuulliseen viljelyyn – Virtuaaliseikkailu vie vihannesten alkujuurille

Osuuskunta Närpiön Vihannes on julkaissut täysin uudenlaisen verkkosivuston, joka avaa vaihe vaiheelta Suomessa viljeltyjen kasvisten matkaa tuotekehityksestä ja viljelystä kuluttajille. Virtuaalinen tutkimusmatka avartaa näkemystä vihannesten vastuullisuudesta sekä tarjoaa laajan tietopaketin kotimaisista kasviksista. Lähestymistapa on avoin ja mahdollisimman läpinäkyvä.

Osuuskunta Närpiön Vihanneksen julkaisema virtuaaliseikkailu keskittyy ennen kaikkea kasvisten viljelyprosessin vastuullisuuteen. Tarkoitus on tuoda avoimesti esille vihannesten viljelyn jättämä hiilijalanjälki, jotta kuluttajilla olisi mahdollisuus tehdä tietoon perustuvia valintoja ruokaostoksissaan.

– Haluamme olla lähellä kuluttajaa ja kertoa läpinäkyvästi, miten Närpiön Vihanneksen vihannekset kasvavat ja matkustavat. Kerromme tarkasti, kuinka tomaatit, kurkut, chilit ja paprikat meillä viljellään, miten tuotekehitys tapahtuu, kuinka kasvihuoneet lämmitetään ja millaisen matkan kasvikset tekevät pakkaamon kautta kaupan hyllylle. Tutustumisen jälkeen sivustolla vierailleet ovat saaneet kattavasti tietoa vihannesten viljelyn todellisista ympäristövaikutuksista. Näin jokainen voi punnita omaa ostokäyttäytymistään, tuntuvatko nämä asiat niin tärkeiltä, että ostoskoriin kannattaa valita kotimainen kasvis, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Jonas Lundström Närpiön Vihannekselta.

Vastuullisuusteot näkyville

Kotimaiset kasvikset sekä kasvisruokapainotteinen ruokavalio kiinnostavat kuluttajia. Kauppapuutarhaliiton viime syksynä teettämän tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia suomalaisista syö kasvihuonevihanneksia, ja 79 prosenttia vastaajista valitsee mieluummin kotimaisia kuin ulkomaisia kasvihuonevihanneksia. Kasvisten runsasta käyttöä suositellaan terveyssuosituksissa. Lisäksi kasvispainotteinen ruokavalio nähdään yleisesti ilmastoystävällisenä vaihtoehtona.

Närpiön Vihannes on osuuskunta, jonka omistavat sen yli 30 viljelijää. Osuuskunnan vastuullisuusteoista ensimmäinen on se, että kaikki työ, mitä kasvihuoneen valojen alla ja yhteisessä pakkaamossa tehdään, hyödyttää tasapuolisesti jokaista viljelijää eikä viljelijöiden tarvitse kilpailla keskenään. Virtuaaliretki tarjoaa vastuullisuusnäkökulmia kymmenittäin lisää.

– Tarjoamme rehellistä tietoa kasvihuoneviljelystä ja siihen liittyvistä vastuullisuusteoista. Virtuaaliseikkailun avulla avautuu ovi kasvihuoneisiimme, ja kuluttajat pääsevät näkemään totuuksia tomaateista ja muista kotimaisista kasviksista. Pandemia-aikana tämä tapa on turvallinen ja toimiva keino esitellä toimintaa. Viljelymenetelmämme ja kasvisten koko matka kuluttajalle saakka on haluttu aidosti vastuulliseksi. Suurella ylpeydellä voimme kertoa kaikista toimenpiteistämme ilmaston hyväksi, Jonas Lundström toteaa.

Virtuaaliseikkailuun pääsee tutustumaan siirtymällä osoitteeseen: https://360.narpesgronsaker.fi

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Seudun Osuuskauppa lahjoittaa jouluksi terveellistä ruokaa vähävaraisille perheille jopa 10 000 euron arvosta

SSO ja ruokakasvatusyritys Venner toteuttavat kolmatta kertaa hyväntekeväisyyskampanjan, jossa vähävaraisille perheille jaetaan terveellisiä raaka-aineita sisältäviä Venner-ruokalaatikoita. Lunastamalla S-mobiili-sovelluksessa ”Lahjoita ruoka-annos” etukupongin 28.11.–11.12. asiakasomistaja voi aktivoida lahjoituksen, jonka SSO maksaa asiakasomistajan puolesta. SSO lahjoittaa kampanjan avulla ateria-annoksia vähävaraisille perheille enintään 10 000 euron arvosta, joka tarkoittaa jopa 5000 ateria-annosta.