Osuuskunta Närpiön Vihannes tutustuttaa kasvisten vastuulliseen viljelyyn – Virtuaaliseikkailu vie vihannesten alkujuurille

Osuuskunta Närpiön Vihannes on julkaissut täysin uudenlaisen verkkosivuston, joka avaa vaihe vaiheelta Suomessa viljeltyjen kasvisten matkaa tuotekehityksestä ja viljelystä kuluttajille. Virtuaalinen tutkimusmatka avartaa näkemystä vihannesten vastuullisuudesta sekä tarjoaa laajan tietopaketin kotimaisista kasviksista. Lähestymistapa on avoin ja mahdollisimman läpinäkyvä.

Osuuskunta Närpiön Vihanneksen julkaisema virtuaaliseikkailu keskittyy ennen kaikkea kasvisten viljelyprosessin vastuullisuuteen. Tarkoitus on tuoda avoimesti esille vihannesten viljelyn jättämä hiilijalanjälki, jotta kuluttajilla olisi mahdollisuus tehdä tietoon perustuvia valintoja ruokaostoksissaan.

– Haluamme olla lähellä kuluttajaa ja kertoa läpinäkyvästi, miten Närpiön Vihanneksen vihannekset kasvavat ja matkustavat. Kerromme tarkasti, kuinka tomaatit, kurkut, chilit ja paprikat meillä viljellään, miten tuotekehitys tapahtuu, kuinka kasvihuoneet lämmitetään ja millaisen matkan kasvikset tekevät pakkaamon kautta kaupan hyllylle. Tutustumisen jälkeen sivustolla vierailleet ovat saaneet kattavasti tietoa vihannesten viljelyn todellisista ympäristövaikutuksista. Näin jokainen voi punnita omaa ostokäyttäytymistään, tuntuvatko nämä asiat niin tärkeiltä, että ostoskoriin kannattaa valita kotimainen kasvis, sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Jonas Lundström Närpiön Vihannekselta.

Vastuullisuusteot näkyville

Kotimaiset kasvikset sekä kasvisruokapainotteinen ruokavalio kiinnostavat kuluttajia. Kauppapuutarhaliiton viime syksynä teettämän tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia suomalaisista syö kasvihuonevihanneksia, ja 79 prosenttia vastaajista valitsee mieluummin kotimaisia kuin ulkomaisia kasvihuonevihanneksia. Kasvisten runsasta käyttöä suositellaan terveyssuosituksissa. Lisäksi kasvispainotteinen ruokavalio nähdään yleisesti ilmastoystävällisenä vaihtoehtona.

Närpiön Vihannes on osuuskunta, jonka omistavat sen yli 30 viljelijää. Osuuskunnan vastuullisuusteoista ensimmäinen on se, että kaikki työ, mitä kasvihuoneen valojen alla ja yhteisessä pakkaamossa tehdään, hyödyttää tasapuolisesti jokaista viljelijää eikä viljelijöiden tarvitse kilpailla keskenään. Virtuaaliretki tarjoaa vastuullisuusnäkökulmia kymmenittäin lisää.

– Tarjoamme rehellistä tietoa kasvihuoneviljelystä ja siihen liittyvistä vastuullisuusteoista. Virtuaaliseikkailun avulla avautuu ovi kasvihuoneisiimme, ja kuluttajat pääsevät näkemään totuuksia tomaateista ja muista kotimaisista kasviksista. Pandemia-aikana tämä tapa on turvallinen ja toimiva keino esitellä toimintaa. Viljelymenetelmämme ja kasvisten koko matka kuluttajalle saakka on haluttu aidosti vastuulliseksi. Suurella ylpeydellä voimme kertoa kaikista toimenpiteistämme ilmaston hyväksi, Jonas Lundström toteaa.

Virtuaaliseikkailuun pääsee tutustumaan siirtymällä osoitteeseen: https://360.narpesgronsaker.fi

Jaa artikkeli

Lue myös

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.

Arinalta jälleen 50 000 € pohjoisen lasten ja nuorten toimintaan

Arina on jakanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain 50 000 € lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoissuomalaiset lasten ja nuorten liikuntaseurat, avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt sekä muut yhteisöt, jotka kohdentavat tuen lasten ja nuorten toimintaan. Tänä keväänä ehdokkaiksi äänestykseen hyväksyttiin yhteensä 102 yhteisöä.

Osuuskunta Maitomaa tuo hiilijalanjäljet maitohyllyille ensimmäisenä Suomessa

Savolainen Maitomaa jatkaa ponnistelujaan kestävämmän maidontuotannon puolesta painamalla maitojensa tuotekohtaiset hiilijalanjäljet tölkkeihin ensimmäisenä meijerinä Suomessa. Merkinnän on tarkoitus auttaa kuluttajia arvioimaan, mistä omien ruokavalintojen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat, mutta myös kertoa työstä, jota meijerillä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.Pakkausmuutoksellaan meijeri haastaa myös muita toimijoita päästöavoimuuteen.

Valiolta uusi taloudellinen kannustin maitotilayrittäjille: tavoitteena lisätä lehmien laidunnusta, luonnon monimuotoisuutta ja ilmastotoimia

Valio uudistaa 1.5.2023 maitotilojen vastuullisuusohjelman. Jatkossa tilat voivat saada maitolitroilleen hintalisää lehmien laiduntamisesta ja ulkoilusta, luonnon monimuotoisuutta tukevasta viljelystä ja tilan hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtäävästä työstä. Uudistus on merkittävä myös maatalouden isossa kuvassa, sillä noin 80 prosenttia Suomessa tuotetusta maidosta on Valion vastuullisuusohjelman piirissä. Uudistuksen jälkeen Valio maksaa lainsäädännön vaatimukset ylittävistä toimenpiteistä lähes 50 miljoonaa euroa omistajilleen eli osuuskuntien kautta maitotiloille.

Tietosuoja-asetusten hallintakeskus

Sivuston evästeet

Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita verkkosivustot tallentavat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi, kun käyt sivustolla. Evästeet tallentavat erilaisia tietoja laitteestasi; esimerkiksi selaimen kielen, laitteen sijainnin ja tekniset ominaisuudet.

Evästeitä ei käytetä henkilöllisyyden tunnistamiseen, evästeitä käytetään ainoastaan edellä kuvattuun tarkoitukseen.

PHPSESSID, wordpress_test_cookie, tk_tc, tk_ai, gdpr[consent_types], gdpr[allowed_cookies]

Google Analytics -evästeet

Käytämme Google Analytics -ohjelmaa kerätäksemme tietoja siitä, miten sivustoa käytetään ja miten voimme parhaiten tarjota käyttäjille heidän tarvitsemiaan tietoja.

_ga, _gid
_ga, _gid