HKScan laajenee kasviksista valmistettujen lisäarvotuotteiden kasvavaan markkinaan yhteistyössä Vihannes-Laitilan kanssa

HKScanin ja Vihannes-Laitilan uusi yhteisyritys nostaa kasvisten jalostusastetta ja uudistaa tuoreiden kasvistuotteiden tarjontaa. Yhteisyritys vastaa kasvavaan kuluttajakysyntään ja  tuo markkinoille vuoden kuluessa tuotteita, joilla kasvisten lisääminen ruokavalioon on vaivatonta. Yhteistyö edistää HKScanin strategista tavoitetta kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi.

HKScan omistaa uudesta perustetusta yhteisyrityksestä 80 prosenttia ja Vihannes-Laitila 20 prosenttia. Uudet kasvistuotteet valmistetaan HKScanin Euran tuotantolaitoksella. Yhteisyritys vastaa uuden tuoteryhmän liiketoiminnasta. Samalla HKScanista tuli yksi Vihannes-Laitilan omistajista pienellä osuudella.

Yhteistyön tavoitteena on kasvattaa kasvisten markkinaa kehittämällä tuotteistoa vastaamaan kuluttajien uudistuviin tarpeisiin. Yhteisyritys tuo vuoden kuluessa markkinoille nykyistä jalostetumpia käyttö- ja kypsennysvalmiita tuoreita kasvistuotteita. 

”Kumppanuus Suomen johtavan vihanneskauppayhtiön kanssa on luonteva osa strategiamme mukaista laajenemista uusiin raaka-aineisiin ja tuoteryhmiin. Kasvisten käyttö on ollut vahvassa kasvussa, ja tuotteiden jalostusaste on ollut keskimäärin hyvin matala. Käynnistyvä yhteistyö tarjoaa erinomaisen pohjan luoda lisäarvoa kasvistuotteille, kehittää valikoimaa ja edistää kasvua. Tuoreet, luotettavista raaka-aineista valmistetut kasvistuotteet täydentävät HKScanin tuotevalikoimaa, joka koostuu monipuolisista lihatuotteista, välipaloista ja aterioista”, sanoo HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä

Kasvismarkkina kasvaa tuoreilla lisäarvotuotteilla

Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia hyvinvoinnista, ja esimerkiksi tuoreiden vihannesten myyntivolyymi on kasvanut Suomessa kymmenessä vuodessa 13 prosenttia. Kasvun odotetaan jatkuvan vahvana. Suomalaiset syövät vihanneksia vuodessa keskimäärin 66 kg henkilöä kohden, mutta vain noin 20 prosenttia suomalaisista syö kasviksia ravitsemussuositusten mukaisen määrän. 

Tällä hetkellä suurin osa kasviksista myydään tuoreina tuotteina, joiden jalostusaste on pääosin hyvin alhainen. Kasviksia myydään myös merkittävä määrä hieman pidemmälle jalostettuina pakasteina. Suomessa tuoreiden käyttövalmiiden ja ruoanlaittoa nopeuttavien kasvistuotteiden markkina on kansainvälisesti vertailtuna pieni. HKScan ja Vihannes-Laitila uskovat, että kiinnostava ja kuluttajien arkea helpottava tuotevalikoima kasvattaa markkinaa selvästi.  

”Uskomme, että voimme kasvattaa markkinaa nostamalla tuoreiden kasvisten jalostusastetta. Mielenkiintoisten uusien tuoreiden lisäarvotuotteiden avulla kasvisten lisäämisestä ruokavalioon tulee entistä helpompaa ja maistuvampaa niin kuluttajille kuin food service -sektorille”, Vihannes-Laitila Oy:n toimitusjohtaja Jari Paavola sanoo.

Vihannes-Laitila on Suomen johtava vihanneskauppayhtiö ja sen liikevaihto oli 36 miljoonaa euroa vuonna 2021. Yritys työllistää noin sata henkilöä ja sen omistavat 80 varsinaissuomalaista ja satakuntalaista viljelijää. 

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.