HKScan laajenee kasviksista valmistettujen lisäarvotuotteiden kasvavaan markkinaan yhteistyössä Vihannes-Laitilan kanssa

HKScanin ja Vihannes-Laitilan uusi yhteisyritys nostaa kasvisten jalostusastetta ja uudistaa tuoreiden kasvistuotteiden tarjontaa. Yhteisyritys vastaa kasvavaan kuluttajakysyntään ja  tuo markkinoille vuoden kuluessa tuotteita, joilla kasvisten lisääminen ruokavalioon on vaivatonta. Yhteistyö edistää HKScanin strategista tavoitetta kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi.

HKScan omistaa uudesta perustetusta yhteisyrityksestä 80 prosenttia ja Vihannes-Laitila 20 prosenttia. Uudet kasvistuotteet valmistetaan HKScanin Euran tuotantolaitoksella. Yhteisyritys vastaa uuden tuoteryhmän liiketoiminnasta. Samalla HKScanista tuli yksi Vihannes-Laitilan omistajista pienellä osuudella.

Yhteistyön tavoitteena on kasvattaa kasvisten markkinaa kehittämällä tuotteistoa vastaamaan kuluttajien uudistuviin tarpeisiin. Yhteisyritys tuo vuoden kuluessa markkinoille nykyistä jalostetumpia käyttö- ja kypsennysvalmiita tuoreita kasvistuotteita. 

”Kumppanuus Suomen johtavan vihanneskauppayhtiön kanssa on luonteva osa strategiamme mukaista laajenemista uusiin raaka-aineisiin ja tuoteryhmiin. Kasvisten käyttö on ollut vahvassa kasvussa, ja tuotteiden jalostusaste on ollut keskimäärin hyvin matala. Käynnistyvä yhteistyö tarjoaa erinomaisen pohjan luoda lisäarvoa kasvistuotteille, kehittää valikoimaa ja edistää kasvua. Tuoreet, luotettavista raaka-aineista valmistetut kasvistuotteet täydentävät HKScanin tuotevalikoimaa, joka koostuu monipuolisista lihatuotteista, välipaloista ja aterioista”, sanoo HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä

Kasvismarkkina kasvaa tuoreilla lisäarvotuotteilla

Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia hyvinvoinnista, ja esimerkiksi tuoreiden vihannesten myyntivolyymi on kasvanut Suomessa kymmenessä vuodessa 13 prosenttia. Kasvun odotetaan jatkuvan vahvana. Suomalaiset syövät vihanneksia vuodessa keskimäärin 66 kg henkilöä kohden, mutta vain noin 20 prosenttia suomalaisista syö kasviksia ravitsemussuositusten mukaisen määrän. 

Tällä hetkellä suurin osa kasviksista myydään tuoreina tuotteina, joiden jalostusaste on pääosin hyvin alhainen. Kasviksia myydään myös merkittävä määrä hieman pidemmälle jalostettuina pakasteina. Suomessa tuoreiden käyttövalmiiden ja ruoanlaittoa nopeuttavien kasvistuotteiden markkina on kansainvälisesti vertailtuna pieni. HKScan ja Vihannes-Laitila uskovat, että kiinnostava ja kuluttajien arkea helpottava tuotevalikoima kasvattaa markkinaa selvästi.  

”Uskomme, että voimme kasvattaa markkinaa nostamalla tuoreiden kasvisten jalostusastetta. Mielenkiintoisten uusien tuoreiden lisäarvotuotteiden avulla kasvisten lisäämisestä ruokavalioon tulee entistä helpompaa ja maistuvampaa niin kuluttajille kuin food service -sektorille”, Vihannes-Laitila Oy:n toimitusjohtaja Jari Paavola sanoo.

Vihannes-Laitila on Suomen johtava vihanneskauppayhtiö ja sen liikevaihto oli 36 miljoonaa euroa vuonna 2021. Yritys työllistää noin sata henkilöä ja sen omistavat 80 varsinaissuomalaista ja satakuntalaista viljelijää. 

Jaa artikkeli

Lue myös

Arinalta jälleen 50 000 € pohjoisen lasten ja nuorten toimintaan

Arina on jakanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain 50 000 € lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoissuomalaiset lasten ja nuorten liikuntaseurat, avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt sekä muut yhteisöt, jotka kohdentavat tuen lasten ja nuorten toimintaan. Tänä keväänä ehdokkaiksi äänestykseen hyväksyttiin yhteensä 102 yhteisöä.

Osuuskunta Maitomaa tuo hiilijalanjäljet maitohyllyille ensimmäisenä Suomessa

Savolainen Maitomaa jatkaa ponnistelujaan kestävämmän maidontuotannon puolesta painamalla maitojensa tuotekohtaiset hiilijalanjäljet tölkkeihin ensimmäisenä meijerinä Suomessa. Merkinnän on tarkoitus auttaa kuluttajia arvioimaan, mistä omien ruokavalintojen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat, mutta myös kertoa työstä, jota meijerillä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.Pakkausmuutoksellaan meijeri haastaa myös muita toimijoita päästöavoimuuteen.

Valiolta uusi taloudellinen kannustin maitotilayrittäjille: tavoitteena lisätä lehmien laidunnusta, luonnon monimuotoisuutta ja ilmastotoimia

Valio uudistaa 1.5.2023 maitotilojen vastuullisuusohjelman. Jatkossa tilat voivat saada maitolitroilleen hintalisää lehmien laiduntamisesta ja ulkoilusta, luonnon monimuotoisuutta tukevasta viljelystä ja tilan hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtäävästä työstä. Uudistus on merkittävä myös maatalouden isossa kuvassa, sillä noin 80 prosenttia Suomessa tuotetusta maidosta on Valion vastuullisuusohjelman piirissä. Uudistuksen jälkeen Valio maksaa lainsäädännön vaatimukset ylittävistä toimenpiteistä lähes 50 miljoonaa euroa omistajilleen eli osuuskuntien kautta maitotiloille.

Yhteisöexit – Mitä jos perustajat myisivät alustansa käyttäjille?

Maailmalla on esimerkkejä yrityksistä, joiden valtava menestys on tapahtunut asiakasomisteiseksi muuttumisen myötä. Voi olla että ilmiö yleistyy. Ajatuksen ympärille onkin muodostunut muutama vuosi sitten käynnistynyt “yhteisöexit” (exit to community) liike joka pyrkii tekemään tämänkaltaisista omistajanvaihdoksista suositumpia, etenkin teknologiayhtiöiden perustajien parissa. Sen lisäksi että yhteisöexit voisi olla ratkaisu moniin teknologiayhtiöiden ongelmiin, jotka kumpuavat niiden perinteisesti osakeyhtiömuotoisesta omistusmallista, se voisi myös ratkaista haasteita, jotka liittyvät osuuskuntamuotoisten yhtiöiden perustamiseen toimialoille, joilla ne ovat perinteisesti olleet harvinaisia.