S-ryhmä sai Suomen ensimmäisenä marketkauppiaana luomupuuvillan sertifiointiin liittyvän GOTS-sertifikaatin

S-ryhmä on lisännyt vastuullisen puuvillan määrää viime vuosina määrätietoisesti. Vuonna 2021 vastuullisen puuvillan osuus kasvoi S-ryhmän omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa yli 50 % edelliseen vuoteen verrattuna. Yksi keino puuvillan vastuullisuuden varmentamiseksi on GOTS-sertifioitu puuvilla. GOTS on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, joka takaa jäljitettävyyden koko puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi sertifiointiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.

S-ryhmän marketkauppa sai alkuvuodesta GOTS-sertifikaatin ensimmäisenä markettina Suomessa. S-ryhmän marketkaupan GOTS-sertifiointi mahdollistaa jatkossa GOTS-luomupuuvillatuotteiden hankinnan yhteistyömallistoihin Finlaysonin kanssa. GOTS (Global Organic Textile Standard) on maailman suurin luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä, jossa ketjun toimijoita sitovat kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit.

”GOTS-sertifioitu puuvilla on meille yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa tuotteissamme käytetyn puuvillan vastuullisuus. Jäljitettävyys on yksi suurimmista haasteista puuvillaan liittyen, ja GOTS mahdollistaa jäljitettävyyden puuvillan toimitusketjussa. Lisäksi GOTS-sertifikaattiin liittyvät kattavat ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteerit, joiden toteutumista valvotaan koko toimitusketjussa säännöllisesti kolmannen osapuolen auditoinnein”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Tavoitteena vain vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä

S-ryhmän tavoitteena on käyttää omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä vuoteen 2025 mennessä ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että tuotteissa käytetyn puuvillan tulee olla joko luomua, kierrätettyä, Reilua kauppaa tai Better Cotton -aloitteen periaattein hankittua puuvillaa.

S-ryhmän omia ja oman maahantuonnin merkkejä ovat vain Prismassa saatavilla olevat tuotemerkit, kuten House, Ciraf ja Antti Tapani. Esimerkiksi kaikki Antti Tapani -brändin tämän kevään mallistossa käytetty puuvilla on S-ryhmän puuvillalinjauksen mukaisesti vastuulliseksi varmennettua.

Kaiken kaikkiaan sertifioituja luomupuuvillatuotteita löytyy Prisman ja S-marketin valikoimista koko ajan enemmän.

”Viime vuonna 29 % omien merkkiemme tuotteissa käytetystä puuvillasta oli vastuullisesti tuotettua, ja tästä puolet oli GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Pukeutumisen puuvillatuotteissa sertifioidun raaka-aineen osuus on jo yli kolmannes. Erityisen paljon GOTS-puuvillaa käytetään meillä vauvojen mallistoissa. Esimerkiksi lähes kaikki Ciraf-merkin puuvillaiset vauvanvaatteet ovat nyt GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa”, Loukaskorpi toteaa.

Työtä tehdään myös muiden vastuullisten materiaalien käytön edistämiseksi

Vastuullisesti valmistetun puuvillan lisäksi S-ryhmän marketkaupassa edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä tavanomaista viskoosia korvaavan ympäristöystävällisemmän Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa.

”Kierrätettyjä materiaaleja, kuten kierrätyspolyesteria, löytyy jo nyt niin lasten, naisten kuin miestenkin pukeutumisen tuotealueilta Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Sitä mukaa kun kierrätysmateriaalien tarjonta ja saatavuus paranee, niiden osuus myös meidän tuotteissamme kasvaa”, Loukaskorpi sanoo.

Lue lisää S-ryhmän vastuullisuustyöstä tekstiilien hankinnassa: Näin vastuullisuus ohjaa tekstiilien hankintaa S-ryhmässä

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.