Atrialle eurooppalainen osuustoimintainnovaatiopalkinto hiilijalanjälkimerkinnästä

Viidettä kertaa järjestetty maatalousosuustoiminnan innovaatiopalkinto jaettiin keskiviikkona 27.4. Brysselissä. Cogecan järjestämään kilpailuun osallistui yli 100 osuustoimintayritystä, jotka olivat tehneet mielenkiintoisia ja uraauurtavia kestävän kehityksen innovaatioita ja tuottaneet näin taloudellista, sosiaalista tai ympäristöllistä lisäarvoa.

Lähes 150 eurooppalaisten maatalousosuuskuntien edustajaa oli kokoontunut palkintojenjakotilaisuuteen. Cogecan puheenjohtaja Ramon Armengol onnitteli voittajia ja kaikkia hakijoita ja korosti: ”Tämä viides kilpailu on erityinen. Se käynnistettiin pandemian alussa, kriisin, joka on vaatinut yrityksiämme jatkamaan liiketoimintamallinsa sopeuttamista. Suuria innovatiivisia ponnisteluja on tehty ruokaturvan varmistamiseksi, arvoketjun mekanismien uudelleen säätämiseksi, kilpailukyvyn säilyttämiseksi markkinoilla sekä kuluttajien ja ruokaketjukumppaneidemme nouseviin tarpeisiin vastaamiseksi.”

Armengol jatkoi: ”Osuuskuntamme ovat jälleen kerran osoittaneet kestävyyttään, kyvykkyyttään ja sitoutumistaan. Tänään olemme uuden kriisin edessä Ukrainan konfliktin ja sen markkinoihin kohdistuvien vaikutusten myötä, ja meidän on vahvistettava sietokykyämme entisestään tekemällä yhteistyötä ja innovoimalla.”

Palkinnot kuudessa kategoriassa

Atria ei ollut kuuden kategoriansa voittaneen joukossa, mutta sai erikoispalkinnon erinomaisista saavutuksistaan kategoriassa taloudellisen arvon luominen – Jäljitettävyys ja kuluttajatiedot. Palkinto tuli siipikarjan kuluttajapakkausten tilakohtaisesta hiilijalanjälkimerkinnästä. Atria toi ensimmäisenä ruokatalona maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän kuluttajapakkauksiin vuoden 2021 lopulla. Lue lisää Atria tiedotteesta.

MEP Elsi Katainen jakoi kategorian palkinnot. Atrian palkinnon vastaanottamassa Juha Kiviniemi ja Risto Sairanen. Kuva: Rauli-Jan Albert

Voittajat olivat:

Mans -osuuskunta (ES) voitti palkinnon sosiaalisesta arvonluonnista toiminnastaan vaikeuksissa olevien ihmisten, erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa.

Belgialainen hedelmä- ja vihannesosuuskuntien liitto (BE) voitti palkinnon jäljitettävyydestä ja kuluttajatiedotuksesta hankkeestaan Care4Growing, joka on digitaalinen tiedonkeruualusta. Se luo uusia analyyttisiä valmiuksia, joiden avulla osuuskunnat ja niiden jäsenet voivat optimoida suorituskykyään toimitusketjussa.

Glanbia-osuuskunta (IE) voitti palkinnon viljelijäjäsentensä tukemisesta Twenty20 Beef Club -projektillaan, joka on innovatiivinen naudanlihan tuotantomalli, joka on integroitu läpi toimitusketjun ja jonka ytimessä on viljelijäjäsenten pitkän aikavälin taloudellinen ja ympäristön kestävyys.

Piatnica-osuuskunta (PL) voitti innovatiivisen tuotteen palkinnon ainutlaatuisesta heraproteiinin kehityksestä, joka on nyt päivitetty uudenlaiseksi heraproteiinin kuluttajacocktailiksi. Se on ensimmäinen ja ainoa tällainen tuote Puolan markkinoilla.

Osuuskunta Càmara Arrossera del Montsià (ES) voitti bio- ja kiertotalouspalkinnon ORYZITE-projektistaan, riisinkuorista valmistetusta muovin korvikkeesta. Tämä uusi materiaali on tulosta kiertotalousprojektista ja yli 10 vuoden riisin sivutuotteiden kehittämistutkimuksesta.

Osuuskunta Lantmännen (SE) voitti palkinnon luonnonvarat ja biologinen monimuotoisuus kategoriassa ThermoSeed-projektillaan. Se on ainutlaatuinen biologinen menetelmä, joka käsittelee siemeniä ja suojaa niitä siemenperäisiltä infektioilta, mikä vähentää torjunta-aineiden tarvetta maataloudessa, hyödyttää ympäristöä ja alentaa myös viljelijöiden kustannuksia.


Maatalousosuuskuntien eri puolilla EU:ta toteuttamista innovaatioista voi lukea Cogacan esitteestä, jossa esitellään kaikki finalistit ja näiden hankkeet.

Jaa artikkeli

Lue myös

Vuoden osuustoimintateoksi valittiin Oulun Seudun Sähkön edullinen energia

Oulun Seudun Sähkön asiakasomistajilleen tarjoama vakaa ja edullinen energian hinta on valittu Vuoden osuustoimintateoksi osuuskuntien keskusjärjestö Pellervon järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa. Siinä haettiin toimintaa, jossa yrityksen osuustoiminnallisuus tulee erityisen vahvasti esille ja jäsenille on tuotettu erityisen merkityksellistä yhteistä etua.

Pellervon kannanotto osuuskuntaidentiteetistä

Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA on joulukuussa 2021 aloittanut arviointiprosessin, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin globaali osuuskuntaidentiteetti on määritelty. Pellervon hallitus on nyt koostanut suomalaisen osuustoiminnan yhteisen kannanoton osuuskuntaidentiteetistä ja lähettänyt sen ICA:lle.