Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.

Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. Suunnitteilla on tuhansia uusia aurinkopaneeleita erilaisiin kohteisiin, muun muassa Kymen Seudun Osuuskaupan Tykkimäen huvipuiston Aquaparkiin.

”Kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi toimipaikan tarvitsema sähkö tulla ajoittain kokonaan aurinkopaneelien kautta. Paneelit voivat tuottaa kesällä hetkellisesti jopa 25 prosenttia koko S-ryhmän sähköntarpeesta, mutta vuositasolla keskimääräinen osuus on viitisen prosenttia”, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen avaa.

Kesällä myös myymälöiden viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähkö kannattaa kuluttaa paikallisesti. Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta. Aurinkopaneelien hyötysuhde on parantunut jatkuvasti. Nykyisten tuotteiden elinkaari on pitkälti yli 20 vuotta.

Aurinkopaneelit valmistetaan pitkälti ulkomailla, mutta kaupparyhmän yhteistyökumppanit ja esimerkiksi asennuksia toimipaikkoihin tekevät yritykset ovat kotimaisia toimijoita. Paikallisuus ja kotimaisuuden tukeminen on tärkeää osuuskaupoille ja koko S-ryhmälle.

Tuuli tuo eniten virtaa – myös laajenevaan sähköautojen latausverkostoon

S-ryhmän omat tuulivoimalat kattavat vuositasolla jo noin 80 prosenttia koko kaupparyhmän käyttämästä sähköenergiatarpeesta. S-ryhmän uusin ja suurin tuulipuisto sijaitsee Simossa. Uudet voimalat ovat tehokkaampia ja suurempia, ja vain muutamassa vuodessa yksittäisen voimalan tuottama energiamäärä on tuplaantunut.

Esimerkiksi sähköautojen yleistyminen tulee lisäämään sähköntarvetta. Yksi monesta tuulivoiman hyödyntämisen kohteista onkin sähköajoneuvojen ABC-latausverkosto.

”Olemme suuri sähkönkäyttäjä, ja meille on oleellista, että käyttämämme sähkö on tuotettu kestävästi ja sen hinta on kilpailukykyistä. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät sekä tuuli- että aurinkosähkössä. Panostuksista uusiutuvaan energiaan syntyy osuuskaupalle säästöjä sekä sähkölaskuun että kokonaiskustannuksiin – ja viime kädessä se hyödyttää kaikkia asiakkaitamme”, Mikko Halonen sanoo.

S-ryhmän tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025 eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. Tiukkojen ilmastotavoitteidensa mukaisesti kaupparyhmä aikoo pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.