S-ryhmän valmisruokien pakkaukset uudistuivat – muovia säästyy pienillä muutoksilla lähes 5000 kiloa

S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan ja käytännön toimenpiteillään kestävää pakkaamista, kuten pakkausten parempaa kierrätettävyyttä, kierrätysraaka-aineen käyttöä ja pakkauksissa käytetyn muovin määrän vähentämistä. Pakkausuudistukset ovat kaupparyhmässä jatkuvaa työtä, jota tehdään yhdessä tavarantoimittajien kanssa.

Viime vuoden aikana muovia vähennettiin yli 60 oma merkki -tuotteen pakkauksessa. Vuositasolla tällaisilla muutoksilla säästetään yhteensä kymmeniä tonneja muovia.

”Olemme tänäkin vuonna jatkaneet pakkausmuovin vähentämistä omien merkkien tuotteissa, silloin kun se tuotteen laadun ja säilyvyyden kannalta on ollut mahdollista. Esimerkiksi keväällä vietiin päätökseen hieno muutos Herkku-brändin valmisruokapakkauksissa yhdessä S-Herkkukeittiön kanssa”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Kymmenessä eri Herkku-tuotteessa on nyt uusi, vastuullisuuden näkökulmasta kestävämpi pakkaus. Valmisruokien rasiat vaihdettiin mustasta, värinsä vuoksi heikosti kierrätettävästä, rasiasta uuteen vaaleampaan rasiaan, jonka raaka-aineesta vähintään 70 % on kierrätettyä muovia. Lisäksi useassa sarjan tuotteessa pystyttiin vähentämään käytetyn muovin määrää, rasiasta riippuen jopa 15–26 %. Vuositasolla muovia käytetään näissä pakkauksissa yhteensä lähes 5000 kiloa vähemmän kuin aiemmin.

”Aiemmat pakkaukset olivat tarpeettoman suuria, joten ne eivät olleet materiaalitehokkaita ja veivät enemmän tilaa kuljetuksissa, mikä ei ollut ympäristön tai kustannustenkaan kannalta järkevää. Pakkausuudistus päädyttiin tekemään perusteellisesti, eli päätimme muutoksen yhteydessä investoida uuteen pakkauslinjastoon. Työtä ja huomioitavia asioita riitti, kun samalla kertaa uudistettiin lämpimän keittiön annostelu- ja pakkauslinjasto, rasiat, etiketit ja pakkausmerkinnät. Tämä kuvaa hyvin sitä, että vaikka tavoite vastuullisemmasta pakkauksesta olisi selkeä, ei muutos tapahdu aivan hetkessä”, sanoo tuotesisältövastaava Matias Taipalharju S-Herkkukeittiöltä.

Mukana kansainvälisessä muovisitoumuksessa alusta alkaen

S-ryhmä on sitoutunut muovin kiertotalouden edistämiseen omien tavoitteidensa lisäksi Ellen MacArthur -säätiön ja YK:n käynnistämän kansainvälisen sitoumuksen kautta. S-ryhmä allekirjoitti Ellen MacArthur -sitoumuksen jo vuonna 2018 ja raportoi säätiölle edistymisestään vuosittain. Sitoumuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat esimerkiksi turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sen avulla edistetään myös kierrätysmuovin käyttöä sekä pakkausten uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.

Ellen MacArthur -muovisitoumuksen viimeisin raportti julkaistiin keskiviikkona 2.11. Sen mukaan joillakin alueilla tapahtuvasta vahvasta kehityksestä huolimatta yritysten yhteinen tavoite käyttää ainoastaan uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia muovipakkauksia vuoteen 2025 mennessä ei näytä toteutuvan. Tämän vuoksi yritysten tulisi nopeuttaa toimiaan muun muassa uudelleenkäytettävien pakkausvaihtoehtojen edistämisessä ja kertakäyttöisen muovipakkaamisen vähentämisessä. Lisäksi raportti peräänkuuluttaa välittömiä toimia muoviroskan välttämiseksi myös valtioilta. Edistystä on saatu aikaan esimerkiksi kierrätysmuovin lisäämisessä: sitoumuksessa mukana olevien yritysten kierrätysmuovin käyttö on tuplaantunut viimeisen kolmen vuoden aikana.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.