Metsä Groupin Kuura-tekstiilikuitu sai tärkeän tunnustuksen vastuullisuusarvioinnissa

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan havusellusta valmistettu Kuura-tekstiilikuitu saavutti ”Green Shirt” -luokituksen voittoa tavoittelemattoman ympäristöjärjestö Canopyn auditoinnissa. Järjestön vuosittainen Hot Button Ranking -luokitus on vakiintunut työkalu, jota käytetään globaalissa tekstiili- ja muotiteollisuudessa arvioitaessa puupohjaisten tekstiilikuitujen vastuullisuutta.

Jo kolmannen kerran peräkkäin saavutetun Green Shirt -luokituksen vaatimuksena on muun muassa riskitön ja läpinäkyvä toimitusketju sekä raaka-aineiden jäljitettävyys. Tekstiiliteollisuuden johtavat vastuulliset tuotemerkit hankkivat kuitua yksinomaan ”Green Shirt” -tuottajilta.

Metsä Groupin Kuura-tekstiilikuitu perustuu visioon kehittää ympäristön kannalta parempi raaka-aine tekstiili- ja kuitukangasteollisuudelle.

”Hot Button Rankingin kriteerit ovat tiukentuneet vuosi vuodelta. Green Shirt -taso kertoo, että olemme edistyneet myös vastuullisuusasioissa. Kuura-tekstiilikuitumme on edelleen tutkimus- ja kehitysvaiheessa, jossa testataan ja kehitetään tuotantoprosessia koetehtaassa ja arvioidaan markkinoiden kiinnostusta kuitua kohtaan. Maailman suurimmat vastuullisuuteen sitoutuneet muotitalot ovat olleet kiinnostuneita Kuurasta, mikä vahvistaa käsitystämme siitä, että olemme oikealla tiellä”, sanoo Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarn.

Puolueettomat asiantuntijaorganisaatiot ovat aikaisemmin arvioineet Kuura-tekstiilikuidun ISO-standardin mukaisen elinkaariarvioinnin (Life Cycle Assessment, LCA) avulla. Arvioinneissa todettiin, että Kuura-kuidun laajamittainen tuotanto aiheuttaisi selvästi alhaisemmat kasvihuonekaasupäästöt kuin markkinoilla olevat kaupalliset biopohjaiset tekstiilikuidut ja öljypohjaiset polyesterikuidut. Kuura sijoittui niin sanotussa ilmaston lämpenemispotentiaalin kategoriassa luokkansa parhaaksi pääasiassa siksi, että sen tuotanto integroitaisiin sellua valmistavaan laitokseen. Tämä ratkaisu johtaisi huomattavasti alhaisempaan kokonaisenergiatarpeeseen. Lisäksi hyvään tulokseen vaikuttaa se, että Kuuran valmistuksessa käytettäisiin uusiutuvaa energiaa.

”Kuuran tekee erityiseksi myös jäljitettävyys. Kuura-kuidun raaka-aine hankitaan Metsä Groupin suomalaisilta omistajajäseniltä, joita on yli 90 000. Kaikki Kuuraan käytettävä mänty- ja kuusipuu hankittaisiin noin 100 kilometrin säteellä tuotantolaitoksesta”, von Weymarn sanoo.

Metsä Spring jatkaa Kuura-kuidun koetuotantoa Äänekoskella sijaitsevassa noin 40 miljoonaa euroa maksaneessa koetehtaassa ja kehittää samanaikaisesti teknistä konseptia mahdolliselle ensimmäiselle kaupalliselle tekstiilikuitutehtaalle. Metsä Groupin konseptissa Kuura-tehdas integroitaisiin moderniin biotuotetehtaaseen, jotta tekstiilikuidun valmistuksen teollinen tehokkuus saataisiin maksimoitua.

Jaa artikkeli

Lue myös

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.