Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

Soilfood hyödyntää tuotteissaan sivuvirtoja, jotka sisältävät muun muassa typpeä, fosforia, kalkkia ja hiiltä.

”Polton sijaan nämä tuotannossamme syntyvät materiaalit ohjataan hyötykäyttöön, ja ne palaavat luontoon parantamaan peltomaiden kasvukuntoa. Metsäteollisuuden jätteestä seulottu aines vähentää myös uusien raaka-aineiden tarvetta lannoitteiden tuotannossa. Yhteistyömme Soilfoodin kanssa on hyvä esimerkki kiertotaloudesta, josta hyötyvät kaikki osapuolet”, Metsä Groupin kestävän kehityksen johtaja Katja Tuomola sanoo.

”Soilfood perustettiin, jotta teollisuuden materiaalitehokkuudessa ja maatalouden lannoitteiden ja maanparannusaineiden valmistuksessa voitaisiin käynnistää merkittävä muutos. Metsä Groupin myöntämä palkinto on todella arvokas tunnustus ja osoitus siitä, että olemme onnistuneet luomaan teollisuudelle lisäarvoa tuottavia hyötykäyttöratkaisuja. Kun kestävin ratkaisu on kannattavin, kaikki voittavat”, Soilfoodin toimitusjohtaja Eljas Jokinen iloitsee palkinnosta.

Kilpailun tavoitteena oli antaa tunnustusta kumppanille, joka tukee esimerkillisesti Metsä Groupin 2030-kestävyystavoitteita omalla toiminnallaan ja yhteistyössä kanssamme. Metsä Groupin kestävän kehityksen johtoryhmän valitsema voittaja edistää tavoitettamme ”ei yhtään prosessijätettä kaatopaikalle vuoden 2030 loppuun mennessä”.

”Vuoden vastuullinen toimittaja 2023 -palkinto luovutetaan ansioituneelle yhteistyökumppanille. Kuitenkin aivan jokaisen, niin pienen kuin suurenkin, kumppanimme vastuullisuustyö on tärkeää, sillä Metsä Groupin vaativia 2030-kestävyystavoitteita ei saavuteta ilman kumppaneidemme työtä. Yhdessä olemme enemmän. Kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille hyvästä yhteistyöstä”, Tuomola sanoo.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.

Metsä Groupin Kuura-tekstiilikuitu sai tärkeän tunnustuksen vastuullisuusarvioinnissa

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan havusellusta valmistettu Kuura-tekstiilikuitu saavutti "Green Shirt” -luokituksen voittoa tavoittelemattoman ympäristöjärjestö Canopyn auditoinnissa. Järjestön vuosittainen Hot Button Ranking -luokitus on vakiintunut työkalu, jota käytetään globaalissa tekstiili- ja muotiteollisuudessa arvioitaessa puupohjaisten tekstiilikuitujen vastuullisuutta.