LähiTapiola vei fuusiohankkeensa päätökseen

Keskinäinen vakuutusyhtiö LähiTapiola kertoo tiedotteessaan saaneensa kaksi vuotta kestäneen fuusiohankkeensa päätökseen. Tapiolan ja Lähivakuutuksen fuusiosta tuli 7.2.2014 kuluneeksi kaksi vuotta.

LähiTapiola aloitti virallisesti toimintansa vuoden 2013 alussa ja fuusio valmistui lopullisesti, kun yhtiö siirsi alueyhtiöihin yli 6 miljoonaa vapaaehtoista vahinkovakuutussopimusta ja 630 miljoonaa euroa pääomia. Samalla LähiTapiola vahinkovakuutusyhtiöstä siirtyi 457 työntekijää alueyhtiöiden palvelukseen. Nyt LähiTapiola-ryhmä toimii siinä muodossa kuin Tapiolan ja Lähivakuutuksen fuusiota koskevassa perustamissopimuksessa on tarkoitettu.

Tapiolan ja Lähivakuutuksen yhdistymisen tavoitteena oli tuoda palvelut mahdollisimman lähelle asiakkaita. Tämän vuoksi LähiTapiolaan on perustettu 19 keskinäistä alueyhtiötä sekä pääkaupunkiseudulla alueyhtiön tapaan toimivan LähiTapiola Pääkaupunkiseudun.

Alueyhtiöt saivat lopullisen muotonsa, kun vuodenvaihteen 2013–2014 liiketoimintasiirroissa alueyhtiöihin siirrettiin henkilöasiakkaiden sekä pienten ja keskisuurten alle 50 henkilön yritysten asiakkuudet, heidän vapaaehtoiset vahinkovakuutussopimuksensa, asiakkaiden vakuutusmaksutuotot sekä pääomat.

Siirto oli mittava, sillä LähiTapiolan alueyhtiöihin siirtyi vakuutusmaksutuottoa noin 328 miljoonaa euroa ja pääomia 630 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi alueyhtiöille siirrettiin yli 6 miljoonaa vapaaehtoista vahinkovakuutussopimusta.

Vuodenvaihteen liiketoimintasiirroissa alueyhtiöihin siirrettiin yli 6 miljoonaa vapaaehtoista vahinkovakuutussopimusta. Tämä vaati runsaasti kulissien takaista työtä. Yhdistymiseen eteen on tehty töitä noin 50 projektissa, ja niissä on työskennellyt useita satoja ihmisiä. Projektien tavoitteena on ollut liiketoimintasiirtojen onnistuminen sekä se, että LähiTapiola toimii fuusiossa sovitulla tavalla.  ”Tämä on yksi alan mittavimmista fuusioista.  Tämä on ollut kaikilta todellinen voimannäyte”, fuusiohanketta johtanut Petri Pitkänen kertoo

LähiTapiolalla on suunnitelmissa kuluvan vuoden aikana lanseerata monia asiakkaille näkyviä asioita, kuten strateginen yhteistyö S-ryhmän kanssa, uudet tuotteet ja uudet verkkosivut.

Jaa artikkeli

Lue myös

Tilaa uutiskirje