Munakunta paransi tulostaan, liikevaihto laski

Munakunta konsernin liikevaihto pieneni vuonna 2013 2,2 % johtuen markkinahintojen voi-makkaasta laskusta syksyllä. Liiketulos parani kuitenkin 1,06 miljoonaan euroon, sen oltua edellisvuonna 0,9 miljoonaa euroa.

Munakunta hankki jäseniltään 25,8 miljoonaa kiloa kananmunia ja tilitti niistä keskimäärin kuusi prosenttia edellisvuotta korkeampaa hintaa. Syksyllä kuitenkin tilityshinnat heikkenivät.

Munakunnan toimintaan viime vuosina tekemien investointien ja uudistusten ansiosta pakkaamotoiminnan laatu ja tehokkuus paranivat ja toiminnan kulut pienenivät selvästi. Omavaraisuusaste nousi 47,3 prosenttiin.

Tiedotteessaan yritys kuvailee vuotta 2013 hyväksi: tilityshinnat nousivat, toiminnan laatu ja tehokkuus paranivat, tulos koheni ja tase vahvistui. Varjopuolena se näkee markkinatilanteen muuttumisen vaikeaksi syksyn myötä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Emme tiedä miten vastuullista osuustoiminta on

Osuuskunnista puhutaan arvopohjaisina yrityksinä, jotka tuottavat kestävää hyötyä jäsenilleen. Ne ovat merkittäviä alueellisen elinvoiman lisääjiä; työllistävät ja investoivat Suomeen. monet suuret osuuskunnat ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä ja brändivertailussa yritysten brändit menestyvät. Mutta mikä tästä liittyy osuustoiminnalliseen yritysmuotoon? Mitkä ovat niitä vain osuuskunnille ominaisia piirteitä, jotka erottavat ne muista yritysmuodoista? Onko sellaisia? Näistä teemoista keskusteltiin Pellervolla 13.syyskuuta osuustoimintayritysten vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaavien kanssa.