Osuuskunta Vastapainon kustantama uusi Katulehti Rohee pohtii kaupunkielämää ja tarjoaa mahdollisuuden tienata rahaa

Tampereen kaduille ilmestyi heinäkuussa uusi Rohee-lehti. Roheen toinen numero käy Nekalan Kierto-ravintolassa hävikkiruokalounaalla ja Tammelantorilla kahvilla koomikko Anitta Ahosen kanssa. Kannessa komeilee valjaissa ulkoileva Sulo-kissa, yksi legendaarisista Pispalan kissoista. Jutussa pohditaan, onko villeillä ja vapailla – eli vapaasti ulkoilevilla kotikissoilla – vielä paikkansa Pispalassa.

Tampereen historian merkkinaisia -juttusarjassa kurkistetaan panimobisnekseen. Esittelyssä on panimopomo Rosa Salmelin (1890–1963), joka nosti Pyynikin juomatehtaan maailmankartalle. Lisäksi lehdessä on aiheina musiikkia, runoja ja asiaa turvakodeista ja ilmaston lämpenemisestä. Lisäksi käydään Kaakinmaan yhteisessä pihassa eli Pyynikin aikamatkoilla. Aluetta uhkaa asemakaavamuutos, mutta säästyykö Mika Pettissalon taidehanke? Rohee kaupunkilehden kansikuva, jossa valko-musta kissa istuu vehreää taustaa vasten.

Katulehti Rohee on Tampereen oma, paikallinen katulehti, joka aloittanut toimintansa tänä vuonna. Rohee on yhteiskunnallinen kulttuurilehti, joka toimii paremman maailman puolesta, ihan konkreettisesti. Lehden erikoisuus on sen jakelukanavassa: lehti myydään kadulla ja myyjä saa siitä tuloa.

”Tänä aikana, kun elintarvikkeiden ja asumisen hinta nousee inflaation, sodan ja ilmastonmuutoksen takia, tarvitaan nopeita keinoja tienata rahaa. Katulehden idea on juuri se, että hyvin matalalla kynnyksellä pääsee kokeilemaan lehden myyntiä ja hankkimaan itselleen rahaa”, päätoimittaja Hannele Huhtala sanoo.

Kuka tahansa rahaa tarvitseva saa tulla lehdenmyyjäksi. Lehti myydään kadulla 10 eurolla, ja myyjä ostaa lehden 5 eurolla etukäteen. Aloittaessaan myyjä saa ilmaiseksi viisi ensimmäistä lehteä. Lehteä voi myydä silloin kun se itselle sopii ja aloittaa voi vaikka heti.

Nyt myynnissä oleva toinen Rohee toteutettiin Martinus-säätiön tuella. Martinus-säätiö rahoittaa hankkeita, joissa tehdään innovatiivista diakonista työtä. Lehti tehtiin yhteistyössä Vanhan kirkon kanssa. Lehden kustantaa Osuuskunta Vastapaino.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Groupin uudistava maankäyttö tähtää luonnon tilaa vahvistavaan kulttuurimuutokseen rakennetussa ympäristössä

Metsä Group on asettanut tavoitteekseen luonnon tilan vahvistamisen toiminnassaan vuoteen 2030 mennessä. Nyt laaditut uudistavan maankäytön periaatteet ohjaavat suunnitelmien toteuttamista rakennetussa ympäristössä. Uudistavan maankäytön pilottivaihe käynnistyi viime vuonna Kemissä. Villi vyöhyke ry:n kanssa laaditut periaatteet ohjaavat biodiversiteettisuunnitelmien toteuttamista kaikilla Metsä Groupin 25 tehdaspaikkakunnalla lähivuosien aikana.

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.