S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa, jolloin tuottajan ja yrityksen välinen suora yhteistyö on myös kaupallisesti mahdollisimman mutkatonta.

Tuotteiden suuremman suosion yhtenä esteenä on kuitenkin ollut suomalaisille ominainen ilmiö: kahvi halutaan ehdottomasti ostaa perinteisessä tyhjiöpaketissa, harvempi tarttuu pussiin. S-ryhmän sitoutuminen satojen tuhansien pakettien ja miljoonien eurojen arvoisiin kahviostoihin on nyt mahdollistanut African Coffee Roastersille investoinnin uudenlaiseen pakkauskoneeseen. Yrityksen perustamisessa alun perin mukana ollut COOP Tanska ja tanskalainen kehittyviin maihin investoiva IFA tukivat myös pakkauskoneen hankintaa.

Suomalaisille saadaan nyt tätä herkkukahvia suoraan Afrikassa suomalaisten suosimaan pakkaukseen pakattuna. Prisman, S-marketin ja Food Market Herkun valikoimissa on viisi erilaista Herkku Africa -kahvia: tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi, espressojauhatus sekä espresso- ja tumma paahto kahvipavut. Salen ja Alepan valikoimissa on Herkku Africa tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi ja espressopapu. Kaikki luomua ja Rainforest Alliance -sertifioitua. Kaikkien Herkku Africa -kahvien myyntihinta Prismassa on 4,95 euroa, nyt 3.-7. elokuuta tumma- ja vaaleapaahtoinen suodatinjauhatuskahvi on Prismassa asiakasomistajapäivien aikaan tarjolla etuhintaan 3,33 euroa per paketti.

Vaihtoehtoinen malli maailmanlaajuiseen kahvimarkkinaan

Tuotantomaissa kahvi on monelle perheelle merkittävä ja ainoa viljelytuote ja toimeentulon lähde. Samaan aikaan kahvi on raaka-aine, joka etenee kasvattajalta kaupan hyllyyn usein monien väliportaiden kautta.

Maailman mittakaavassa African Coffee Roastersin toimintamalli kahvikaupassa on täysin poikkeuksellinen: se ostaa papunsa suoraan viljelijäosuuskunnilta ja viljelijäryhmiltä Keniasta, Tansaniasta, Burundista, Ruandasta, Etiopiasta, Ugandasta ja Kongon Demokraattisesta Tasavallasta. Osuuskunnilta ostetut kuivatut pavut African Coffee Roasters tuo paahtimolleen Nairobiin. Se paahtaa pavut ja pakkaa valmiin kahvin kuluttajapakkauksiin tehtaallaan. Paahtimon läheisen sijainnin ansiosta tämä tapahtuu lyhyen ajan sisällä papujen poimimisesta ja tällä on ratkaiseva vaikutus valmiin kahvin laatuun. Valmis pakkaus kuljetetaan merirahtina Suomeen, missä se myydään suomalaiselle kuluttajalle. Valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmän omien merkkien kahvit 100 % sertifioituja

S-ryhmässä kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti useiden vuosien ajan, ja S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olevien omien merkkien tuotteiden sertifiointiaste on noussut nopeasti sataan prosenttiin. Kahvi, tee ja kaakao ovat niin kutsuttuja riskiraaka-aineita, sillä niiden tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädäntö ja sen noudattaminen sekä viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla. Tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä.

S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla. Herkku Africa -kahvit ovat Rainforest Alliance -sertifioituja.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.