S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa, jolloin tuottajan ja yrityksen välinen suora yhteistyö on myös kaupallisesti mahdollisimman mutkatonta.

Tuotteiden suuremman suosion yhtenä esteenä on kuitenkin ollut suomalaisille ominainen ilmiö: kahvi halutaan ehdottomasti ostaa perinteisessä tyhjiöpaketissa, harvempi tarttuu pussiin. S-ryhmän sitoutuminen satojen tuhansien pakettien ja miljoonien eurojen arvoisiin kahviostoihin on nyt mahdollistanut African Coffee Roastersille investoinnin uudenlaiseen pakkauskoneeseen. Yrityksen perustamisessa alun perin mukana ollut COOP Tanska ja tanskalainen kehittyviin maihin investoiva IFA tukivat myös pakkauskoneen hankintaa.

Suomalaisille saadaan nyt tätä herkkukahvia suoraan Afrikassa suomalaisten suosimaan pakkaukseen pakattuna. Prisman, S-marketin ja Food Market Herkun valikoimissa on viisi erilaista Herkku Africa -kahvia: tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi, espressojauhatus sekä espresso- ja tumma paahto kahvipavut. Salen ja Alepan valikoimissa on Herkku Africa tumma paahto suodatinkahvi, vaalea paahto suodatinkahvi ja espressopapu. Kaikki luomua ja Rainforest Alliance -sertifioitua. Kaikkien Herkku Africa -kahvien myyntihinta Prismassa on 4,95 euroa, nyt 3.-7. elokuuta tumma- ja vaaleapaahtoinen suodatinjauhatuskahvi on Prismassa asiakasomistajapäivien aikaan tarjolla etuhintaan 3,33 euroa per paketti.

Vaihtoehtoinen malli maailmanlaajuiseen kahvimarkkinaan

Tuotantomaissa kahvi on monelle perheelle merkittävä ja ainoa viljelytuote ja toimeentulon lähde. Samaan aikaan kahvi on raaka-aine, joka etenee kasvattajalta kaupan hyllyyn usein monien väliportaiden kautta.

Maailman mittakaavassa African Coffee Roastersin toimintamalli kahvikaupassa on täysin poikkeuksellinen: se ostaa papunsa suoraan viljelijäosuuskunnilta ja viljelijäryhmiltä Keniasta, Tansaniasta, Burundista, Ruandasta, Etiopiasta, Ugandasta ja Kongon Demokraattisesta Tasavallasta. Osuuskunnilta ostetut kuivatut pavut African Coffee Roasters tuo paahtimolleen Nairobiin. Se paahtaa pavut ja pakkaa valmiin kahvin kuluttajapakkauksiin tehtaallaan. Paahtimon läheisen sijainnin ansiosta tämä tapahtuu lyhyen ajan sisällä papujen poimimisesta ja tällä on ratkaiseva vaikutus valmiin kahvin laatuun. Valmis pakkaus kuljetetaan merirahtina Suomeen, missä se myydään suomalaiselle kuluttajalle. Valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

S-ryhmän omien merkkien kahvit 100 % sertifioituja

S-ryhmässä kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti useiden vuosien ajan, ja S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olevien omien merkkien tuotteiden sertifiointiaste on noussut nopeasti sataan prosenttiin. Kahvi, tee ja kaakao ovat niin kutsuttuja riskiraaka-aineita, sillä niiden tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädäntö ja sen noudattaminen sekä viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla. Tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä.

S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla. Herkku Africa -kahvit ovat Rainforest Alliance -sertifioituja.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.