#OsuuskuntaElämää-kampanja tavoitti yli miljoona silmäparia

Mitä on osuustoiminta? Millainen yritys on osuuskunta? Vastauksia näihin kysymyksiin tarjosi #OsuuskuntaElämää-kampanja, jonka kohderyhmänä olivat etenkin lukio- ja ammattikouluikäiset nuoret. Sen takana olivat Pellervo ja yrityskumppaneina POP-Pankki -ryhmä, Tradeka ja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO. 

Kampanjan lähettiläinä toimi kuusi nuorten suosimaa somevaikuttajaa, jotka olivat itse innokkaita tutustumaan aiheeseen ja lisäämään yleistä ymmärrystä näistä useimpien nuorten vieraiksi kokemista sanoista. Lisäksi mukaan pestattiin yhdeksän pienemmän yleisön eli niin sanottua mikrovaikuttajaa.

Sisältöjä syntyi maalis-toukokuussa ja syys-lokakuussa yhteensä 50. Ne on nähnyt tähän mennessä yli miljoona erillistä katsojaa. Ydinviestinä oli: Osuustoiminnan päämääränä on onnistua yhdessä, kestävästi ja alaviestinä: Osuuskunta on nerokas yritysmuoto. Kampanjassa haluttiin tuoda esille osuustoiminnan etenkin yhteisöllistä luonnetta, mutta myös yritysten kestävyystavoitteita ja näyttöjä edelläkävijyydestä. Yritysesimerkkien lisäksi kampanjassa kerrottiin osuuskuntayrittäjyydestä.

Somevaikuttajat ideoivat ja sanoittivat sisältönä itse. Yhtenä kampanjan tavoitteena olikin saada nuorilta esiintymisen ammattilaisilta uusia näkökulmia siihen, miten osuustoiminnasta puhutaan kiinnostavasti ja ymmärrettävästi.

Kanavina TikTok, IG ja YouTube

Kanavina olivat etenkin TikTok ja Instagram, mutta myös kolme Youtube-videota tehtiin. Niille katselukertoja on tullut jo noin 363 000. Siellä kiinnostusta keräsi etenkin Pellervon Päivässäkin esiintynyt Veetu Vuori, joka valittiin some-ammattilaisten omassa tapahtumassa Vuoden positiivisimmaksi tubettajaksi.

Kampanja sai hyvän vastaanoton ja siihen oltiin yleisesti tyytyväisiä. Kaikki mukanaolijat olivat yhtä mieltä siitä, että 16-25 -vuotiaat nuoret ovat tulevaisuuden elinvoiman kannalta äärimmäisen tärkeä kohderyhmä – ja heidän tavoittamisensa on nopeinta sosiaalisen median kautta. Osuustoiminta koettiin nuorten somevaikuttajien keskuudessa vaikeaksi aiheeksi, mutta myös erittäin kiinnostavaksi ja innostavaksi. Kampanjasta on tehty lyhyt koostevideo.

Osuuskuntaelämää -kampanjan koostevideo

Kesto1:26 min

Osuuskuntaelämää.fi- verkkosivusto

Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon lausunto kestävyysraportointidirektiivin kansallista implementointia koskevien säännösten alkuvaiheen valmisteluun

Edustamiemme osuustoiminnallisten yritysten osalta pidämme ensisijaisen tärkeänä sitä, että valmistelussa huomioidaan osuustoiminnallisten yritysten osakeyhtiöistä poikkeava liiketoimintamalli. Osana kestävyysraportointidirektiivin kansallista voimaansaattamista tulisi kirjanpitolakiin ottaa säännökset, joiden mukaisesti ryhmärakenteella toimivilla osuuskunnilla on osakeyhtiöitä vastaava mahdollisuus siihen, että yksittäiset  osuuskunnat vapautetaan konsernirakenteella toimivien osakeyhtiöiden tavoin raportointivelvollisuudesta, jos osuuskuntien omistaman keskusyhteisön toimintakertomukseen  sisällytetään omistajaosuuskuntien vastuullisuustiedot.