Uusi sopimusopas auttaa lähiruokayrittäjien yhteistoiminnassa

Lähiruokayrittäjille on valmistunut käytännönläheinen sopimusopas, jonka tavoite on tarjota konkreettinen tuki pienyrittäjien keskinäisten sopimusten laatimiseen.

Lähiruokayrittäjä on useimmiten pienyrittäjä. Jotta pienyrittäjä voi menestyä, hänen on tehtävä yhteistyötä niin suurten kuin pienten kumppanien kanssa. Yhteistyön tekeminen vaatii sopimista yhteisistä käytännöistä.

”Tekemällä yhteistyötä voivat pienet lähiruokayrittäjät saada tuotteensa helpommin esimerkiksi isojen vähittäiskauppaketjujen tai julkisten keittiöiden valikoimiin. Lähiruokatoimijoiden yhteistyö nimittäin kasvattaa kustannustehokkuutta ja bisnestä”, kertoo tutkijatohtori Petra Pekkanen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Sopimusten laadintaa ja sopimustekniikkaa pidetään yleisesti vaikeana ja erityisosaamista vaativana asiana. Oppaan tekijät kuitenkin pitävä tärkeänä saada yhteistyötä tekevien pienyrittäjien arkipäivän työt, vastuut ja tilanteet yhteisesti hyväksyttyyn ja ymmärrettyyn muotoon, ja näin välttää mahdolliset erimielisyystilanteet yhteistyön edetessä.

”Oppaan tarkoitus on kehittää lähiruokaverkostojen sopimuskäytäntöjä. Lähiruokayrittäjillä ei tunnu olevan sopimusosaamista ja sopimukset pelottavat heitä, vaikka sopimusosaamisessa ei ole kyse sen kummemmasta asiasta kuin yhteistyön suunnittelusta. Moni lähiruokayrittäjä on sopinut yhteistyöstä toisen yrittäjän kanssa vain suullisesti”, sanoo tutkijaopettaja Petri Niemi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Oppaassa tuodaan esiin myös osuuskunta yhtenä yhteistoiminnan vaihtoehtona.

Opas on ladattavissa osoitteessa: http://www.lut.fi/tuotantotalouden-tiedekunta/arvoverkostojen-johtaminen/lahiruokaprojektit

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje