Uutuuskirja johdattaa suomalaisen osuustoiminnan perusteisiin

Eliisa Trobergin kirjoittamassa Osuustoiminnan idea -kirjassa esitellään osuustoimintaa helposti lähestyttävästä näkökulmasta. Se on tarkoitettu käytettäväksi yritysmalliin tutustumisessa esimerkiksi oppilaitoksissa ja yrityksissä. Katso Trobergin videohaastattelu kirjaan liittyen.

[advanced_iframe securitykey=”da39a3ee5e6b4b0d3255bfef95601890afd80709″ src=”http://www.youtube.com/embed/f5fBzK8OTG0?rel=0&controls=0&showinfo=0″ frameborder=”0″ allowfullscreen” width=”650″ height=”480″]
Jos video ei avaudu ikkunaan, voit katsoa sen tästä.

Osuustoiminnan idea on tarkoitettu kaikille taloudellisesta yhteistoiminnasta ja erilaisista yritysmalleista kiinnostuneille. Sitä voidaan käyttää osuustoiminnalliseen yritysmalliin tutustumisessa esimerkiksi oppilaitoksissa, järjestöissä ja yrityksissä. Kirjan on kirjoittanut osuustoimintatutkija KTT Eliisa Troberg.

Kirjan tavoitteena on avata osuustoiminnan ideaa ja osuustoiminnallisen yritysmallin ominaispiirteitä lukijalle. Kirjassa käsitellään osuustoiminnan taustalla olevaa ihmiskäsitystä, arvopeusteisuutta sekä yhteiskuntavastuullisuutta, joka on sisäänrakennettu yritysmalliin. Näiden ominaispiirteiden vaikutuksia tarkastellaan sekä suurten että pienten osuuskuntien käytännön toimintaan ja johtamiseen.

Kirja on tilattavissa painettuna Pellervon verkkokaupasta hintaan 15 e, mutta sen voi lukea Issuu-palvelussa myös maksutta.

Jaa artikkeli

Lue myös

Emme tiedä miten vastuullista osuustoiminta on

Osuuskunnista puhutaan arvopohjaisina yrityksinä, jotka tuottavat kestävää hyötyä jäsenilleen. Ne ovat merkittäviä alueellisen elinvoiman lisääjiä; työllistävät ja investoivat Suomeen. monet suuret osuuskunnat ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä ja brändivertailussa yritysten brändit menestyvät. Mutta mikä tästä liittyy osuustoiminnalliseen yritysmuotoon? Mitkä ovat niitä vain osuuskunnille ominaisia piirteitä, jotka erottavat ne muista yritysmuodoista? Onko sellaisia? Näistä teemoista keskusteltiin Pellervolla 13.syyskuuta osuustoimintayritysten vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaavien kanssa.