Pellervon lausunto kaupan alan tulevaisuusselontekoon

Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistelemassa kaupan alan tulevaisuuden selontekoa, jonka tarkoituksena on kehittää alaa strategisesti ja pitkäjänteisesti. Myös Pellervo on antanut lausuntonsa. Mielestämme kolme keskeisintä teemaa kaupan toimialan rakennemuutoksessa ovat:

• Moniarvoinen markkinatalous, omistajuuden monet kasvot ja liiketoimintamallien monipuolinen kirjo rakentavat kestävää taloutta ja yhteiskunnan muutoksensietokykyä. Kaupan palvelukyky, ihmisten hyvinvointi, arvopohjan ja organisoitumisen monet joustavasti toimivat muodot ovat keskiössä.
  • Palvelutarjontaa tarvitaan koko maan alueella ja eri väestöryhmille.  Suomalainen omistus ja arvoketjut ovat arvossaan – huoltovarmuuden arvo nousemassa erityisesti korona-epidemian vuoksi.
  • Sosiaalinen kestävyys on tärkeä näkökohta koko ketjussa. Liiketoimintamallien kehittäminen, koulutus ja osaaminen on tärkeää.

Lue koko lausunto.