Uusi osuuskunta tuo markkinoille kansallisen tunnistautumispalvelun – tarjoaa vaihtoehdon salasanoille

Suomalaiset kirjautuvat jatkossa helpommin sähköisiin palveluihin eri tunnusten hallinnoimisen sijasta, kun Suomen markkinoille tuodaan kansallinen digitaalinen tunnistautumispalvelu. Hankekokonaisuuden vetäjäksi on perustettu Suomen Tunnistautumisosuuskunta, joka kutsuu digitaalisen liiketoimintansa edistämisestä kiinnostuneet yritykset kehittämään palvelua yhdessä.

Kansallisen tunnistautumispalvelun markkinoille tuomiseksi on perustettu Suomen Tunnistautumisosuuskunta, jonka perustajajäsenet ovat Yleisradio, Alma Media, Nixu ja Digital Living International. Osuuskunnan perustajat yhdistivät media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

”Miljoonat suomalaiset käyttävät päivittäin lukuisia tunnistautumisratkaisuja lukiessaan uutisia, tilatessaan tuotteita tai käyttäessään erilaisia palveluita verkkosivustoilla. Yrityksille tunnistautumisjärjestelmien ylläpitäminen ja kehittäminen tulee kuitenkin kalliiksi, ja kuluttajillakin on liuta salasanoja muistettavanaan. Haasteeseen vastaa uusi kansallinen tunnistautumispalvelu, joka lanseerataan turvallisen digiasioinnin helpottamiseksi”, kertoo osuuskunta tiedotteessaan.

Osuuskunnan tavoitteena on rakentaa kansallinen, salasanat korvaava tunnistautumisvaihtoehto, jonka kautta suomalaiset pääsevät kirjautumaan eri palveluntarjoajien sivustoille helposti ja turvallisesti. Samalla yritykset voivat tarjota asiakkailleen yksilöidympiä palveluita kustannustehokkaasti.

“Osuuskunnan perustamisen ja eri hankkeiden yhdistämisen avulla voimme vihdoin kutsua kaikki liiketoimintansa digitaalisesta kasvattamisesta kiinnostuneet yritykset mukaan kehittämään tätä yhteistä palvelua. Osuuskunnan jäsenyys mahdollistaa kustannusten ja riskien jakamisen toimijoiden kesken. Tarkoituksena on tarjota edullisia vaihtoehtoja myös pitkällä aikavälillä alentamalla palvelumaksuja, kun käyttäjämäärät kasvavat sekä kehitys- ja operointikulut on saatu katettua. Päämääränämme on toimia digitaalisten palveluiden mahdollistajana”, kuvailee Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtaja Liisa Lundström.

Osuuskunta ei tavoittele toiminnallaan voittoa. Sitra on mukana rahoittamassa hanketta osana reilun datatalouden projektiaan. Uuden tunnistautumispalvelun teknisestä kehittämisestä ja ylläpidosta vastaa puolestaan kyberturvayhtiö Nixu. Palvelunkehitystä tehdään kuitenkin avoimen lähdekoodin ja standardien periaatteella, mikä mahdollistaa yhteistyön myös muiden toimijoiden kanssa. Uusi kansallinen tunnistautumispalvelu lanseerataan kuluttajille loppuvuodesta 2022.

Jaa artikkeli

Lue myös

Ehdota Vuoden osuustoimintatekoa! 

Pian on aika jälleen nostaa esiin mitä puhuttelevaa on jokin osuuskunta, -pankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö äskettäin tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? Pellervon Päivässä 2. huhtikuuta 2025 tullaan julkistamaan toisen kerran Vuoden osuustoimintateko. 

Tilaa uutiskirje