S-ryhmän omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetty puuvilla vastuullisesti tuotettua vuoteen 2025 mennessä

Kaiken S-ryhmän marketkaupan omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetyn puuvillan on määrä olla vastuullisesti tuotettua vuoteen 2025 mennessä. Tuotteiden valmistuksen vastuullisuutta seurataan säännöllisillä tehdasauditoinneilla, ja viime vuonna kaupparyhmä allekirjoitti myös Bangladesh Accord -palo- ja rakennusturvallisuussopimuksen.

S-ryhmän puuvillalinjauksen mukaisesti tavoitteena on käyttää ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteissa ja kodintekstiileissä vuoteen 2025 mennessä. Näitä S-ryhmän omia ja oman maahantuonnin merkkejä ovat vain Prismassa saatavilla olevat tuotemerkit, kuten House ja Ciraf. Käytännössä linjaus tarkoittaa, että kaiken tuotteissa käytetyn puuvillan tulisi olla joko luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista puuvillaa. Tämän lisäksi S-ryhmä ei hyväksy turkmenistanilaisen, uzbekistanilaisen tai Kiinan Xinjiangin alueelta peräisin olevan puuvillan käyttöä.

”Etenemme tavoitetta kohti määrätietoisesti: tällä hetkellä noin viidennes tuotteista täyttää puuvillalinjauksen vaatimukset. Lisäksi valikoimistamme löytyy kestävämmin tuotetun puuvillan lisäksi myös muita vastuullisempia vaihtoehtoja, kuten kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita sekä esimerkiksi puupohjaisia Lenzing Ecovero -viskoosituotteita, jotka ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto tavalliselle viskoosille. Edistämme myös jatkossa vastuullisia vaihtoehtoja valikoimamme puukuitupohjaisissa tekstiileissä, kuten viskoosissa, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Materiaalien vastuullisuuden lisäksi tuotteiden hankintaa ohjaavat myös kattavat laatukriteerit.

Tehdasauditoinnit tärkeässä roolissa vastuullisuuden varmentamisessa

S-ryhmän omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteita korkeamman riskin maissa valmistavien tehtaiden vastuullisuutta seurataan riippumattomilla tehdasauditoinneilla. Säännöllisissä auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin ja palkkaukseen liittyviä käytäntöjä, jotta varmistetaan hyvät työolosuhteet ja työntekijöiden oikeuksien toteutuminen. Jos auditoinnissa havaitaan puutteita, tehtaan tulee tehdä tarvittavat korjaavat toimenpiteet, joiden toteutumista seurataan ja varmistetaan myös uudella auditoinnilla.  Osana jatkuvaa läpinäkyvyystyötä S-ryhmässä on myös selvitetty vaatteiden materiaalitoimittajiaja kuinka vastuullisuusvaatimukset jalkautuvat valmistustehtailta eteenpäin tuotantoketjussa.

”Olemme tehneet useiden tehtaiden kanssa yhteistyötä jo vuosia. Pitkäkestoiset kumppanuudet takaavat sen, että pystymme kehittämään myös vastuullisuusasioita eteenpäin yhdessä vaatetehtaiden kanssa”, Loukaskorpi painottaa.

Vuonna 2020 S-ryhmä liittyi myös Bangladesh Accord -aloitteeseen (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh). Sopimuksessa mukana olevien yritysten käyttämillä tehtailla tehdään säännöllisesti kattavia palo- ja rakennusturvallisuustarkastuksia, joiden pohjalta tehtävillä korjaustoimilla ja koulutuksilla parannetaan tehtaiden palo- ja rakennusturvallisuutta. Kaikki S-ryhmälle vaatteita valmistavat bangladeshilaiset tehtaat on tarkastettu Accord-prosessin mukaisesti.

”Edistämme läpinäkyvyyttä myös julkaisemalla vuosittain listan omien merkkien ja oman maahantuonnin vaatteiden ja kenkien tehtaista verkkosivuillamme. Lisäksi lisäämme tehdastiedot myös omien tuotteidemme pesulappuihin. Näin alkuperätiedot ovat helposti kuluttajan saatavilla”, Loukaskorpi sanoo

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.

Arinalta jälleen 50 000 € pohjoisen lasten ja nuorten toimintaan

Arina on jakanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain 50 000 € lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoissuomalaiset lasten ja nuorten liikuntaseurat, avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt sekä muut yhteisöt, jotka kohdentavat tuen lasten ja nuorten toimintaan. Tänä keväänä ehdokkaiksi äänestykseen hyväksyttiin yhteensä 102 yhteisöä.