Eurooppalainen kananmunasektori hakee EU:lta suojaa kauppaneuvotteluissa

EU:n kananmunasektori odottaa jäsenvaltioiden hallituksilta ja EU:n komissiolta toimenpiteitä joilla varmistetaan, että EU:ssa tehtyjä investointeja kanojen hyvinvointia parantaviin tuotantomuotoihin ei vaaranneta sallimalla alemmilla standardeilla tuotettujen kananmunatuotteiden ja kananmunien tuontia EU-alueelle.

Uuden raportin mukaan EU:n kananmunamarkkinoille saattaisi tuonnin muodossa tulvia kananmunatuotteita ja kananmunia, jotka on tuotettu alemmalla vaatimustasolla ruokaturvallisuuden ja kanojen hyvinvoinnin suhteen. Wageningin yliopiston LEI-instituutin tekemä raportti “Competitiveness of the EU Egg Sector korostaa, että EU:ssa lainsäädännöllisten vaatimusten kustannusvaikutukset ovat EU:n tuottajille koko sektorin päällimmäinen huolenaihe.

Raportti kokonaisuudessaan:
http://www.wageningenur.nl/upload_mm/6/5/f/8f9e79f4-9f56-4149-ab6a-f9f718d8e934_2014-041%20vHorne_web.pdf

EUWEP:n pääsihteeri Mark Williams, toteaa: “EU:ssa tehdyt muutokset ovat olleet hyviä kanojen hyvinvoinnille ja kuluttajien toivomia. ”Uhkana on menettää hyvä tehty työ kanojen hyvinvoinnin parantamiseksi, mikäli EU ei toimi tässä asiassa”.

EUWEP:n puheenjohtaja Jan Lähde toteaa, että “Pidämme EU:n kananmunasektorille asettamia vaatimustasoja tärkeinä ja noudatamme niitä, mutta olemme huolissamme siitä että kananmunat ja kananmunatuotteet muissa maissa eivät täytä samoja standardeja kuin EU:ssa. Pyydämme, että tahot jotka neuvottelevat eri kahdenkeskisistä kauppasopimuksista EU:n ulkopuolisten maiden kanssa varmistavat, että niiden maiden tuottajia vaaditaan nostamaan kanojen hyvinvointia EU-tasolle. Sillä aikaa ei tuontia pidä sallia, jotta varmistetaan, että se hyvä työ mitä EU:n kananmunasektori on tehnyt saa ansaitsemansa tunnustuksen ja suojan.”

 

Jaa artikkeli

Lue myös

Emme tiedä miten vastuullista osuustoiminta on

Osuuskunnista puhutaan arvopohjaisina yrityksinä, jotka tuottavat kestävää hyötyä jäsenilleen. Ne ovat merkittäviä alueellisen elinvoiman lisääjiä; työllistävät ja investoivat Suomeen. monet suuret osuuskunnat ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä ja brändivertailussa yritysten brändit menestyvät. Mutta mikä tästä liittyy osuustoiminnalliseen yritysmuotoon? Mitkä ovat niitä vain osuuskunnille ominaisia piirteitä, jotka erottavat ne muista yritysmuodoista? Onko sellaisia? Näistä teemoista keskusteltiin Pellervolla 13.syyskuuta osuustoimintayritysten vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaavien kanssa.