Reilun kaupan viikko muistuttaa osuuskuntien työstä kehittyvissä maissa

Viikolla 43 eli 19.-25. lokakuuta vietetään Reilun Kaupan viikkoa. Pellervo on Reilu Kauppa ry:n jäsen.

Järjestö tekee tärkeää työtä sen eteen, että kehittyvien maiden pienviljelijöillä ja maataloustyöntekijöillä olisi mahdollisuus reiluun toimeentuloon ja päätösvalta omasta tulevaisuudestaan. Tämä tapahtuu yleensä osuuskuntien kautta.

Reilun kaupan brändi on suomalaisille tuttu, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa? Kampanjaviikon aikana tehdään reiluutta selväksi niin kahvin, viinin kuin kukkienkin viljelyn osalta ennen kaikkea sosiaalisen median kanavissa.

Reilu kauppa tarjoaa yksinkertaisen tavan vähentää globaalia köyhyyttä ja vaikuttaa kehittyvien maiden ihmisten elämään. Suomessa on myynnissä yli 1200 erilaista Reilun kaupan tuotetta. Niiden myynnin arvo oli 303 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Reilu kauppa ry on 33 järjestön muodostama yhdistys, joka perustettiin vuonna 1998. Tarkoituksena on tehdä eettisten, luotettavasti valvottujen tuotteiden valitseminen kuluttajille helpoksi sekä viestiä Reilun kaupan merkkijärjestelmästä. Yhdistys myös valvoo Reilun kaupan merkin käyttöä Suomessa ja Baltiassa. Yhdistys ei itse osallistu kaupankäyntiin.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje