Reilun kaupan viikko muistuttaa osuuskuntien työstä kehittyvissä maissa

Viikolla 43 eli 19.-25. lokakuuta vietetään Reilun Kaupan viikkoa. Pellervo on Reilu Kauppa ry:n jäsen.

Järjestö tekee tärkeää työtä sen eteen, että kehittyvien maiden pienviljelijöillä ja maataloustyöntekijöillä olisi mahdollisuus reiluun toimeentuloon ja päätösvalta omasta tulevaisuudestaan. Tämä tapahtuu yleensä osuuskuntien kautta.

Reilun kaupan brändi on suomalaisille tuttu, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa? Kampanjaviikon aikana tehdään reiluutta selväksi niin kahvin, viinin kuin kukkienkin viljelyn osalta ennen kaikkea sosiaalisen median kanavissa.

Reilu kauppa tarjoaa yksinkertaisen tavan vähentää globaalia köyhyyttä ja vaikuttaa kehittyvien maiden ihmisten elämään. Suomessa on myynnissä yli 1200 erilaista Reilun kaupan tuotetta. Niiden myynnin arvo oli 303 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Reilu kauppa ry on 33 järjestön muodostama yhdistys, joka perustettiin vuonna 1998. Tarkoituksena on tehdä eettisten, luotettavasti valvottujen tuotteiden valitseminen kuluttajille helpoksi sekä viestiä Reilun kaupan merkkijärjestelmästä. Yhdistys myös valvoo Reilun kaupan merkin käyttöä Suomessa ja Baltiassa. Yhdistys ei itse osallistu kaupankäyntiin.

Jaa artikkeli

Lue myös

Poikkeuslaille jatkoa: vuosikokokokouksen voi pitää vielä syyskuussa

Hallitus antoi 15.4.2021 esityksen yhteisöjen kokouksia koskevien poikkeussäännösten jatkamisesta 30.6.2022. Nykyinen poikkeuslaki on voimassa 30.6.2021 saakka. Hallituksen esityksen mukaisesti yhteisöjen vuosikokoukset voidaan siirtää pidettäväksi viimeistään 30.9.2021. Muutoin ehdotus vastaa sisällöltään voimassa olevaa poikkeuslakia.

Kantarin tutkimus: Alle puolet nuorista tunnistaa osuuskunnan yritykseksi 

Osuustoiminnan isoin haaste on, ettei sitä tunneta riittävästi. Kantar TNS selvitti Osuustoimintakeskus Pellervo ry:n pyynnöstä 18-30 -vuotiaiden suomalaisten asenteita osuustoimintaa ja yhteisyrittäjyyttä kohtaan. Kävi ilmi, että vain 41 % nuorista tunnistaa osuuskunnan yritykseksi. Joka neljäs arvelee sen olevan yhdistys ja joka viides veikkaa säätiöksi. Kuitenkin tutkimuksen vastaajat suhtautuivat osuustoimintaan pääosin myönteisesti, kun heille siitä kerrottiin.