Käytännössä linjaus tarkoittaa, että kaiken tuotteissa käytetyn puuvillan tulisi olla joko luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista puuvillaa. Tämän lisäksi S-ryhmä ei hyväksy turkmenistanilaisen, uzbekistanilaisen tai Kiinan Xinjiangin alueelta peräisin olevan puuvillan käyttöä.
Vastuullisuus
Kohtaaminen huipulla -tapahtuma kesäkuun 29.-30. päivä kokosi Kolille viitisenkymmentä henkeä keskustelemaan ratkaisuista, joilla luodaan eväitä hyvälle tulevaisuudelle 2050. Pellervo oli tilaisuuden järjestäjäjoukossa mukana ensimmäistä kertaa. Koollekutsujana toimivat Savonia ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto. Lisäksi järjestelijöihin lukeutuivat Taideyliopisto, Taiteen edistämiskeskus, osuuskunta Lilith ja Savonlinnan musiikkiakatemia. Tapahtuma oli osa EU:n komission Euroopan tulevaisuuskonferenssin tapahtumasarjaa ja Saimaa-ilmiö Goes Bauhaus
Vastuullisuuden ja kestävien toimintatapojen tärkeys kasvaa vuosi vuodelta. Ei vain yrityksille vaan myös niitä palveleville järjestöille. Tästä syystä myös Osuustoimintakeskus Pellervo on viime vuonna aloittanut oman, ensimmäisen vastuullisuusstrategiansa valmistelun. Pellervon hallitus hyväksyi strategian kokouksessaan 10.6.2021
ABC-ketju tuo markkinoille täysin uusiutuvan ja fossiilivapaan Nero Dieselin. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.
HKScan edistää yhdessä sopimustuottajiensa kanssa paikallista hiilensidontaa ruokaketjussaan. Uudessa pilottihankkeessa lannoitetaan 500 hehtaaria metsää. Pilotin tavoitteena on sitoa hiiltä (CO2) 5 miljoonaa kiloa 8 vuodessa.
Valio ja energiayhtiö St1 ovat perustamassa yhteisyrityksen, joka tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi. Perustettavan yhtiön biokaasutuotannon tavoite on jopa 1 000 GWh (1 terawattituntia) vuoteen 2030 mennessä, mikä on kolmasosa Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta.
Atria on laajentanut kanatuotteidensa hiilijalanjäljen laskentaa ja nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin lisätään tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuna.
Luonnon monimuotoisuuden vahvistamista korostava metsäkatolinjaus ottaa kantaa metsäkatoa aiheuttaviin raaka-aineisiin, ja siinä rajataan pois esimerkiksi naudanlihan hankinta alueilta, jotka ovat metsäkadon osalta riskialueita. Tunnetuin tällainen on Amazonin alue Etelä-Amerikassa.
HKScan on laskenut ensimmäisenä HKScan AgroFood Ecosystem® pilottitilan ympäristöjalanjäljen. Laskennassa huomioitiin Kariniemen® kananpojan alkutuotannon hiili- ja vesijalanjäljet sekä tuotannon vaikutukset rehevöitymiseen ja luonnon monimuotoisuuteen. Tulosten mukaan suuri osa ympäristövaikutuksista syntyy rehusta.
Pitkäjänteisen työn tuloksena S-ryhmän omien merkkien valikoimissa on nyt ainoastaan vastuulliseksi varmennettuja kahvi-, tee- ja kaakaotuotteita. Asiakkaan on siten entistäkin helpompi valita vastuullinen vaihtoehto.
Atria on asettanut tavoitteekseen hiilineutraalin ruoan tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja tämän tavoitteen saavuttamiseksi Atria on käynnistänyt hankkeen tuulivoimapuiston rakentamiseksi. Suunnitelmissa on noin 45 megawatin tuulivoimapuiston rakentaminen, mikä tarkoittaisi, että Nurmon tehtaan läheisyyteen nousisi 7 tuulimyllyä. Tuulivoimapuiston toteuttajaksi on perustettu hankeyhtiö Taivaanraapija Oy. Hanke perustuu kotimaiseen, maakunnalliseen omistajuuteen. Yhtiön omistajina ovat Itikka osuuskunta (60 %),
Apurahalla Poikien Puhelin vahvistaa nuorten taloustaitoja viemällä 25-osaisen animaatiosarjan laajemmin nuorten tietoisuuteen.
Oivaltavat ja nuoria puhuttelevat taloustaitovideot auttavat lisäämään tietoa rahasta, kuluttamisesta ja omasta taloudenpidosta.
Osuuspankin perustehtävään kuuluu omistaja-asiakkaiden ja toimintaympäristön taloudellisen menestyksen ja hyvinvoinnin tukeminen. Lahjoitusten avulla haluataan vahvistaa paikallista yhteisöllisyyttä ja tukea yleishyödyllisiä tahoja yhteisen vastuun kantamisessa.
Tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden asettaminen edistää HKScanin Zero Carbon -ilmastosuunnitelmaa ja tukee yhtiön matkaa kohti hiilineutraalia ruoantuotantoa.
Pakkausten osuus tuotteen hiilijalanjäljestä on pieni, mutta niillä on tärkeä rooli Valion ilmastotyön kokonaisuudessa. Vuonna 2020 Valion käyttämästä pakkausmuovista 24 prosenttia on kasvipohjaista, ja kierrätysmuovista valmistettuja pakkausmateriaaleja käytettiin 250 tonnia, joka vastaa 10,9 miljoonaa puolen litran panttipulloa.
Tuulipuiston 27 tuulivoimalan on määrä valmistua tuotantokuntoon kuluvan vuoden loppuun mennessä. Valmistuttuaan Sarvisuon tuulipuiston on yksi Suomen suurimmista ja sen vuotuinen tuotantomäärä kattaa arviolta puolet koko S-ryhmän vuosittaisesta sähköntarpeesta.
Närpiön Vihanneksen pakkaamolle on myönnetty kasvihuonealalla harvinainen ISO 14001-ympäristösertifikaatti. Osuuskunta haluaa olla alan edelläkävijä ja vastuullinen toimija ympäristöasioissa,
Valtioneuvoston SIHTI-hankkeen tutkimus arvioi 29 suomalaisyrityksen ihmisoikeusvastuutyötä. S-ryhmä sai tutkimuksessa 40,8 pistettä, mikä on reilusti yli yritysten keskiarvon 24,8.
Sustainable Brand Index -selvityksen mukaan Suomen vastuullisin brändi on Valio jo kahdeksatta vuotta putkeen. Vastuullisuuslistauksessa pärjäsivät myös monet muutkin osuustoiminnan brändit – Valion lisäksi kärkipaikkoja pitivät Prisma, Kotimaista ja S-market.
Kampanjassa osuuspankki tarjoaa työnantajana toimivalle yhdistykselle tuen nuoren työllistämiseksi. Kun yhdistys palkkaa nuoren, OP maksaa yhdistykselle nuoren palkan kahdeksi viikoksi.