Uusi vuosi on käynnistynyt kiireisenä: Käymme Pellervossa parhaillaan keskusteluja usean korkeakoulun kanssa osuustoiminnan työelämäprofessuurien perustamiseksi, teemme lausuntoja maan hallituksen selontekoihin muun muassa etäkokouksista, yrittäjyydestä ja kaupan alan tulevaisuudesta, osallistumme lokakuussa aloittaneen Yhteiskunnallisten yrityksien osaamiskeskuksen toimintaan ja tätä sivuavan ESR-rahoituksen hakuun ja valmistelemme 16-25 -vuotiaisiin nuoriin kohdennettua kampanjaa osuustoiminnasta sosiaalisen median suosittujen vaikuttajien kanssa.
Vuoden 2022 alusta lähtien Seinäjoen meijeriin kuljetetaan maitoa uudella nesteytetyllä biokaasulla eli LBG:llä kulkevalla biokaasuautolla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä noin 90 prosenttia dieseliin verrattuna. Valion tavoitteena on kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää vuosittain.
Suomalaiset kirjautuvat jatkossa helpommin sähköisiin palveluihin eri tunnusten hallinnoimisen sijasta, kun Suomen markkinoille tuodaan kansallinen digitaalinen tunnistautumispalvelu. Hankekokonaisuuden vetäjäksi on perustettu Suomen Tunnistautumisosuuskunta, joka kutsuu digitaalisen liiketoimintansa edistämisestä kiinnostuneet yritykset kehittämään palvelua yhdessä.
Metsä Group perusti syksyllä 2021 kymmenen vuotta kestävän ohjelman, jonka puitteissa se tukee Suomessa talousmetsien ulkopuolella toteutettavia luonnon monimuotoisuutta ja vesistöjen tilaa parantavia, alueellisesti vaikuttavia kehityshankkeita. Nämä hankkeet voivat liittyä esimerkiksi lintuvesiin ja kosteikkoihin, virtavesireitteihin, pienvesiin ja rantaluontokohteisiin, pölyttäjien elinolosuhteisiin tai uusiin vesiensuojelumenetelmiin.
Marraskuun 2021 lopussa päättyneeseen ensimmäiseen hakuun osallistui lähes 40 erilaista hanketta.
ICA eli Maailman osuustoimintajärjestö on päättänyt aloittaa osuustoiminnan arvojen ja periaatteitten tarkastelun. Työtä ohjaamaan nimettiin 20 hengen asiantuntijakomitea, jonka jäsenistä suomalaisia on peräti kaksi: Johtamisen professori Anu Puusa Itä-Suomen yliopistosta ja Helsingin yliopistosta äskettäin eläköitynyt oikeustieteen dosentti Hagen Henry.
Kaupparyhmän luontojalanjäljen, eli sen toimintojen haitat luonnon monimuotoisuudelle, arvioi Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdom. Menetelmän kehitystyön rahoittavat yhdessä S-ryhmä ja Sitra.
Yhteiskunnallisessa keskustelussa on alettu yhä laajemmin keskustella siitä, miten jatkuva kasvu ei ole enää mahdollista yrityksillekään. Uudehko ajattelutapa on nDegrowth-talous, josta on käytetty suomennoksia kuten kohtuutalous, ei-kasvu tai negatiivinen kasvu. Se tarkoittaa vapaaehtoista talouden koon rajoittamista, ympäristön ja luonnonvarojen talouskasvulle asettamien rajojen tunnistamista ja pyrkimystä pois sokeasta uskosta talouskasvun ja hyvinvoinnin yhteyteen.
Atrian näkökulmasta on tärkeää, että Suomessa toimii alueellisesti elinvoimaisia yliopistoja ja korkeakouluja. Atria Oyj lahjoittaa yhteensä 60 000 euroa kolmelle suomalaiselle yliopistolle ja yhdelle ammattikorkeakoululle. Lisäksi Atria lahjoittaa suomalaiselle Food and Forest Development Finland -järjestölle 5 000 euroa kehitysmaiden maa- ja metsätalouden tukemiseen.
Metsä Group on tehnyt 250 000 euron suuruiset lahjoitukset Helsingin ja Oulun yliopistoille. Lahjoitukset kohdennetaan Helsingin yliopiston luonnontieteelliselle sekä maatalous-metsätieteelliselle koulutusaloille ja Oulun yliopiston tekniikan koulutusalalle. Metsä Group haluaa investoida näiden alojen opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen.
Osuuskunta Lumimuutoksen työn ytimessä ovat luontaistalouksien harjoittaminen ja luonnonelinympäristöjen ennallistus. Ennallistuskohteita on yli 50, ja niiden vaikutusalue on jopa 31 000 hehtaaria. Kansainvälisesti Lumimuutos tunnetaan arktisesta tutkimustyöstään. Alkuperäiskansojen oikeuksien puolustaminen vie heidät Suomen saamelaisten parista aina Australian aboriginaalien ja Uuden-Seelannin maoreiden luokse.
Suur-Seudun Osuuskauppa SSO toteutti syksyllä 2021 ensimmäistä kertaa yhteistyössä ruokapalvelu Vennerin kanssa hyväntekeväisyyskampanjan, joka saavutti asiakasomistajien keskuudessa valtavan suosion ja paikallisille perheille jaettiin raaka-aineet noin 5000 terveelliseen ateria-annokseen. Niinpä SSO päätti uusia kampanjan jo jouluksi ja lahjoittaa nyt vähävaraisille perheille jouluruokaa 10 000 euron arvosta.